Find vej i junglen af mediestrategi- og eksekvering


Bliv klog på din mediestrategi og -eksekvering med Creative ZOO Bliv klog på din mediestrategi og -eksekvering med Creative ZOO
Se næste artikelSe mere
Mediestrategier og eksekveringen af dem kan være en jungle, hvor det er ikke let at give et entydigt svar på, hvad der er rigtigt og forkert. En mediestrategi opstår nemlig der, hvor mavefornemmelse, erfaring og tro tørner sammen med data og dokumentation.
Blog, Pernille Rahbech

Drop mavefornemmelsen og få klar retning
Når folk diskuterer mediestrategi og kanaler, tager de ofte udgangspunkt i sig selv og siger: ”Alle ser da morgen-TV” eller ”ingen klikker på reklamerne på Facebook.”
Men drager du konklusioner på ren mavefornemmelse, bliver det svært at have belæg for det, du siger. Derfor er det afgørende, at du bestemmer målet, midlet og målgruppen, for på den måde at have viden nok til at kunne måle om indsatsen virker. Derudover bliver det nemmere at udføre opgaven, da du får retning og ikke famler i blinde.


Indstil sigtekornet

Du skal være knivskarp på mediestrategien, inden du kaster dig ud i at producere en masse indhold og eksekvere på det.
Dét at have en Facebook-profil kan være et godt valg. Men inden du fx smider penge efter Facebook-annonceringer, er det vigtigt, at du spørger: ”Hvad er målet?” Er det øget kendskab? Stigning i salget? Styrkelse af brandet? Og hvem er egentlig din målgruppe?


Er du i tvivl om, hvordan du får styr på strategien, så læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig. 

Gå på safari i medielandskabet

Når der er styr på målet, midlet og målgruppen, bør du sætte dig grundigt ind i, hvilket medielandskab dit marked lever i. Det rigtige mediemix er nemlig afgørende for, at du når dit mål.
Tag på medie-safari i målgruppens hverdag og find inspirationen – Tager de bussen på arbejde? Træner de i fitnesscenter? Går de meget i biografen?


At gå på medie-safari kan nemt kombineres med øvelsen AM to PM. Hér kortlægger du målgruppens dag fra morgen til aften, så du får et overblik over, hvornår det er muligt at ramme dem med forskellige budskaber og gennem hvilke kanaler. Hvornår hører de eksempelvis radio? Hvornår kører de i byen? Hvornår ser de TV? Hvornår er de på Facebook?


Endnu et fif er at indstille kikkerten mod konkurrenternes kommunikation. På den måde kan du få konkrete eksempler på, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør.


”Don’t just spray and pray”

I dag er det næsten umuligt at tale kommunikation uden at sige data og målinger. At sætte et direkte lighedstegn mellem kommunikation og salg er svært, men der findes mange muligheder for at få tal på alt fra brugerprofiler, kontaktpris og kliks til demografi.

Men selv om en bandereklame i sportshallen kan virke som en god idé til at skabe synlighed, så er det ofte ”spray and pray,” hvor man blot kan håbe på, at nogen ser reklamen – og ikke mindst husker.

Bandereklamer er nødvendigvis ikke dårlige, hvis I ønsker at brande jer selv. Men det skal tænkes ind i en større sammenhæng med andre medier og kanaler, så der på den måde kan skabes synergier i kommunikationen, som både er målbar og databaseret. På den måde kan det også generere konkrete leads til organisationen.


Så er det på med projektleder-kasketten

Når strategien er udviklet, og du er helt skarp på, hvad målet er, hvilke resultater du vil opnå, og hvordan adfærden skal være, så er det bare at påbegynde produktionen af indhold.


Det er til tider nemmere sagt end gjort at holde overblikket. En redaktionsplan kan hjælpe dig med at holde snuden i sporet, samtidig med du bevarer det forkromede overblik. Men husk – en redaktionsplan kræver planlægning og løbende vedligeholdelse.


Har du brug for hjælp med planlægningen og eksekveringen af din organisations kommunikation, så læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.


Andre har også læst...
Er du blevet interesseret i, hvordan vi kan hjælpe dig med din mediestrategi og -eksekvering? Giv Marie et kald, så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.
Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted-Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk