Du er dit brand
Dit brand er fundamentet for alt, du gør. Og samtidig skabes det af alt, du gør. Det gør branding til en på samme tid afgørende, svær og helt fantastisk disciplin
Dit brand er fundamentet for alt, du gør. Og samtidig skabes det af alt, du gør. Det gør branding til en på samme tid afgørende, svær og helt fantastisk disciplin
Hos Creative ZOO betegner vi os selv som et brandingbureau. Det betyder ikke, at vi ikke laver eksempelvis reklame og markedsføring, men at vi sætter sådanne aktiviteter ind i en strategisk kontekst – sammen med vores kunder.
For os er branding meget mere end et logo på en t-shirt, en reklame på Facebook eller en bandereklame på et stadion. Det er summen af alle de handlinger og udsagn, som påvirker opfattelsen af dit produkt eller din virksomhed.
Branding er kort sagt indbegrebet af alt, hvad du kommunikerer og gør, herunder:
...og det er derfor, vi typisk begynder med indsigt og sætter pris på langsigtede samarbejder med f.eks. kunder som Tivoli Friheden, Aarhus Teater, UngiAarhus og EnergiDanmark.
Begreber som branding, markedsføring og reklame bliver ofte brugt og opfattet forskelligt afhængigt af, hvem du spørger. Som vi ser det er reklame bare et af grebene i markedsføringsværktøjskassen, som igen bare er et af grebene i branding-værktøjskassen. Og for os at se, er der tre afgørende forskelle på branding og reklame/ markedsføring: Branding er fundamentet.
Populært sagt er det din branding, der gør dig 'værd at elske'. Mens markedsføring og reklame er mere kampagneorienterede og salgsfremmende aktiviteter, der gerne skal give umiddelbar effekt på bundlinjen.
Jeff Bezos, Amazon
Hvis du er nysgerrig på, hvordan du kan udvikle din virksomheds brand, kan du prøve at gennemgå de forskellige punkter:
Brandambitioner: Hvad ønsker vi at opnå? Hvilken rolle og betydning ønsker vi at have?
Personlighed: Hvilke personlighedstræk kan man bruge til at beskrive os?
Salgsargumenter: Hvilke ”beviser” har vi for, at vi opfylder de specifikke behov, kunden har?
Fordele: Hvad gør produktet? (Funktionelle fordele) Hvilken følelse er der forbundet med produktet og os? (Emotionelle fordele).
Værdier: Hvilke værdier og hvilken overbevisning ønsker vi at drive forretning på? (Skal være autentiske og konstante).
Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak