Du er dit brand

Dit brand er fundamentet for alt, du gør. Og samtidig skabes det af alt, du gør. Det gør branding til en på samme tid afgørende, svær og helt fantastisk disciplin

Hos Creative ZOO betegner vi os selv som et brandingbureau. Det betyder ikke, at vi ikke laver eksempelvis reklame og markedsføring, men at vi sætter sådanne aktiviteter ind i en strategisk kontekst – sammen med vores kunder.

For os er branding meget mere end et logo på en t-shirt, en reklame på Facebook eller en bandereklame på et stadion. Det er summen af alle de handlinger og udsagn, som påvirker opfattelsen af dit produkt eller din virksomhed.

Branding er kort sagt indbegrebet af alt, hvad du kommunikerer og gør, herunder:

  • navn visuel identitet (hjemmeside, logo, farver, skrifttyper osv.)
  • tone of voice (måden, du taler og skriver på) markedsføring (annoncer, kampagner osv.)
  • kommunikation (hjemmesidetekster, videoer, breve osv.)
  • skiltning
  • sponsorater
  • partnerskaber
  • events
  • stemmen på telefonsvareren
  • og meget andet ...

...og det er derfor, vi typisk begynder med indsigt og sætter pris på langsigtede samarbejder med f.eks. kunder som Tivoli Friheden, Aarhus Teater, UngiAarhus og EnergiDanmark. 

Branding vs markedsføring vs reklame

 

Begreber som branding, markedsføring og reklame bliver ofte brugt og opfattet forskelligt afhængigt af, hvem du spørger. Som vi ser det er reklame bare et af grebene i markedsføringsværktøjskassen, som igen bare er et af grebene i branding-værktøjskassen. Og for os at se, er der tre afgørende forskelle på branding og reklame/ markedsføring: Branding er fundamentet.

  1. Reklame og markedsføring er understøttende aktiviteter, der er med til at skabe dit brand – ligesom jeres navn, jeres visuelle udtryk, jeres stemme på telefonsvareren, jeres events og alt muligt andet.
  2. Reklame og markedsføring er typisk kortsigtet, mens branding er langsigtet. Branding er den langsigtede investering i at skabe og fastholde en position, mens reklame og markedsføring gerne skal give et relativt hurtigt afkast.
  3. Du har mindre kontrol med dit brand, end du har med reklame og markedsføring. Dit brand er, hvad andre opfatter det som og gør med det, og meget af dette kan du ikke styre.

Populært sagt er det din branding, der gør dig 'værd at elske'. Mens markedsføring og reklame er mere kampagneorienterede og salgsfremmende aktiviteter, der gerne skal give umiddelbar effekt på bundlinjen.

 

”Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.”

Jeff Bezos, Amazon

Se dig selv som et brand

 

Hvis du er nysgerrig på, hvordan du kan udvikle din virksomheds brand, kan du prøve at gennemgå de forskellige punkter: 

Brandambitioner: Hvad ønsker vi at opnå? Hvilken rolle og betydning ønsker vi at have?

Personlighed: Hvilke personlighedstræk kan man bruge til at beskrive os?

Salgsargumenter: Hvilke ”beviser” har vi for, at vi opfylder de specifikke behov, kunden har?

Fordele: Hvad gør produktet? (Funktionelle fordele) Hvilken følelse er der forbundet med produktet og os? (Emotionelle fordele).

Værdier: Hvilke værdier og hvilken overbevisning ønsker vi at drive forretning på? (Skal være autentiske og konstante).

Vores arbejde med branding
Læs mere om, hvordan vi arbejder med...

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Jesper for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator