En stol er en stol er ikke en stol

Nogle gange er det sundt at komme væk fra skærmen og manifestere sin kreativitet i noget fysisk. Og kan det gøres bedre end med stolene fra loftet?

Vi vil lave noget, der er værd at sidde på

Vores projekter står og falder med, hvor gode vi er til at udnytte kreativiteten på bureauet. Hvor gode vi er til at pleje den. Og udvikle den. Derfor ville vi lave et projekt, hvor vi kunne udfolde vores kreativitet på en anden måde. Hver især. Men sammen. Vi manglede i øvrigt også stole til kontoret. Så 1+1 = en idé lige til højre(stole)benet.

Ergo fik hver medarbejder (der havde tid) til opgave, en varm maj-aften, at udsmykke en stol på sin helt egen måde. Nedenstående er således frugten af arbejdet med kunstværker i former, farver, pap-maché, skarpe linjer og finurlige fortællinger. Vi synes, de sidder lige i skabet. 

Stolene, der agerede lærred til vores kreative udskejelser, var ikke bare tilfældige stole. Vi havde fornøjelsen af at gentænke den amerikanske møbeldesigner David Rowlands berømte 40/4 stol.

Stolens tidløse design er et af de mest banebrydende i det 20. århundrede, og stolen er solgt i over 8 millioner eksemplarer gennem dens 60-årige levetid. At bruges vores egen kreativitet til at udsmykke et stykke historisk kreativitet, syntes vi kun var passende.

LYST, MOD, EMPATI

Min fascination for grafisk design startede primært gennem skrifter, og særligt gennem lettering, hvor ord bliver håndtegnet fra bunden. Siden har jeg elsket håndværket, der ligger bag, og når tiden tillader det, har jeg tilbragt mange stunder med at håndtegne tilfældige ord i forskellige stile. Min stol er derfor frihåndstegnet med handlettering af Creative ZOO-kerneværdierne “LYST, MOD, EMPATI”, da disse udtryk også er karaktertræk, jeg vil mene passer på mig

Martin Klein - Senior Designer

Hvad er dit problem?

Hvad er dit problem? Enhver kreativ proces bunder i indsigt. I kunden, i komplekse problemstillinger og i dig og mig. Du bliver nødt til at kradse i overfladen for at finde de rigtige svar, hvilket min stol er udtryk for. Alle kollegaernes navne og flere af vores branding- og designheltes citater er ridset ned i overfladen, og det er summen af vores fælles indsatser, der løser dine problemer.

Jesper Vorre - Creative Director, Senior Partner

Orden i kaos

En af de mest konkrete måder, vi definerer design på er; at skabe orden i kaos. Men som designer finder jeg altid mig selv splittet mellem at skabe orden i kaos og at skabe kaosset selv. De to umiddelbart modstridende impulser har jeg forsøgt at kombinere i min stol. Hvor kaosset får lov at leve frit på sædet, er der skabt orden på ryglænet ved at lade typografien på bagsiden danne strukturen for cirklernes opsætning på forsiden. Fordi, det er i kaosset, at nye idéer og interessante løsninger skabes, og ud af det kan der skabes nytænkende design ved at skabe orden i kaosset.

Jacob Tejlmand - Designer

100.000 tegn

Omgivet af talentfulde designere havde jeg, i skabelsen af min stol, en vis præstationsangst. Der var en klar vished om, at alle visuelle indsatser ikke ville ramme den kvalitet, jeg krævede af mig selv. Som selvudnævnt ordsmed huskede jeg dog på, at tekst med god vilje også er et visuelt medie. Tekst skaber billeder i hovedet. Jeg trak teksten ud af hovedet og ind i det fysiske univers ved at samle 100.000 tegn af min egen tekst. Og sådan blev stolen min egen.

Mathias Høgh Titelbech, Copywriter

Ukompliceret enkelthed

Hvorfor gøre det sværere, end det er? I en kreativ proces handler det om at forenkle og skære ind til benet. Det drejer sig om at samle alle delene og skabe en visuel helhed. På den måde kan vi (forhåbentlig) indfange målgruppen med klare budskaber og synlige værdier. Jeg har altid haft en forkærlighed for enkelhed i mit kreative arbejde. Der ligger altid linjer bag mit design. Så derfor fremstår min stol selvfølgelig stram og grafisk.

Gry Bøndergaard - Designer

Ikonisk sammenhæng

Der rigtigt mange parametre, der spiller ind, når der skal skabes et godt design – som alle er vigtige for mig. Derfor har jeg i mit design skabt en sammenhæng mellem disse, og skildret dem med et enkelt formsprog, hvilket jeg altid har haft en forkærlighed for.

  • Det er sammenholdet og sparringen med mine kollegaer
  • Det er samarbejdet og indsigten, vi får med vores kunder
  • Det er lysten og friheden til at udvikle den bedste løsning hver gang
  • Og det er glæden og forløsningen ved at se det endelige design blive bragt til live.

Charlotte Kousgaard - Senior Designer, Editorial Lead

Freestyler

Min plan var at free-style ud fra en overordnet ide, men uden at have en færdig skitse. Tænkte, at det kunne være en sjov udfordring at lade tingene udvikle sig undervejs i processen – med de muligheder og især risici, det nu indebærer. Stolen indeholder to opfordringer. På ryggen bliver man indbudt til at sidde ned, og på fronten bliver man så opfordret til efterfølgende at tage en gåtur. Jeg holder nemlig selv meget af laaaaaange gåture

Mikkel Johan Krogh - Designer

Take A Seat

En stol, der handler om at være en stol: Take a seat – Lean back. Jeg har en forkærlighed for det finurlige i meta-laget i vores omgivelser. Når tingene refererer til sig selv, påstår noget om sig selv, lyver om sig selv – eller bare byder pænt velkommen. ’Ceci n’est pas une pipe’. Og så er jeg vild med oldschool lettering, kalligrafi og skiltemaling – så jeg hørte tydeligt, at stolen stod og kaldte på en gang brush lettering.

Thomas Brandstrup - Designer

Kill no darlings

Jeg har en kærlighed til skatekulturens visuelle udtryk, til tegneserier, til det skrevne ord og til kreativitet som teori og begreb, og det har jeg prøvet at smelte sammen i en tegnet og skrevet stol, der skal ”læses” fra ryggen til ryglænet til sædet. Budskabet er, at kreativitet ikke er at få ideer, ingen nogensinde har fået før, men at kombinere ideer, inspiration og øjeblikke. Og så er stolen også et eksempel på det stik modsatte af ”kill your darlings”. Alle ideer fik lov til at komme med.

Martin Rask Pedersen - Senior Copywriter, Creative Lead, Partner

Pinde

Som den eneste projektleder, der deltog i de kreatives ”stoledans”, var det vigtigt for mig at repræsentere vores afdeling. Derfor blev det en stol, der viser vores strukturerede verden med tidsplaner, økonomi og vores systems ”opgavepinde”. Selvfølgelig tilføjet en smule farve og skævheder, fordi hverdagen hos Creative ZOO sjældent er kedelig.

Lisa Maria Bøyesen - Project Manager

Andre artikler

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Jesper, hvis du vil vide mere om vores interne projekter.
Andet, der også sker på bureauet
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator