Medierådet

Kampagne til forældre og fagpersoner

Når Medierådet For Børn og Unge skal bruge kreativ hjælp til at vejlede voksne i at styrke småbørns digitale dannelse, så stiller Creative ZOO selvfølgelig op. Løsningen krævede målgruppeforståelse, kreative greb og en bred vifte af kampagneindhold, der rammer hjerte og hjerne.

Vores børn kommer til at vokse op i en hyper-digitaliseret verden, og allerede nu er de digitale medier en stor del af deres liv – også blandt de 0-6-årige.

Medierådet for Børn og Unge er nedsat af Kulturministeriet for, blandt virkelig meget andet, at forske i og oplyse danskerne om børns mediebrug. Medierådets mål er at udbrede budskabet om digital dannelse for at sikre småbørns tryghed, trivsel, udvikling og deltagelse i fællesskaber i brugen af digitale medier.

Kampagne, der skaber opmærksomhed og inspirerer

Med kampagnen ’De Første Digitale Skridt’ ville Medierådet gerne rådgive forældre og fagpersoner i, hvordan man kan bruge de digitale medier til mere end bare streaming og spil.

Opgaven var at udvikle og eksekvere på en national indsats, der promoverer Medierådets indholdsbank med viden, tips og aktiviteter. Forældre og fagpersoner skulle inspireres til at gøre nye ting, danne nye vaner og stimulere børns digitale kompetencer ved at lege, skabe, eksperimentere og være kreative.

Samtidig var det vigtigt, at kampagnen ikke gav forældrene dårlig samvittighed over at sætte barnet foran en tablet i ulvetimen for at få dagligdagen til at hænge sammen.

Univers til leg og læring

Indsatsen krævede et stærkt samarbejde med Medierådet, der sørgede for fagligheden i budskaberne, mens vi skulle sparre, konceptudvikle, producere og publicere indhold.

Universet ’De Første Digitale Skridt’ fejrer småbørns første digitale udvikling på samme måde som det første skridt eller første ord. Det er en helt naturlig del af barnets opvækst, men også noget de skal hjælpes med.

Målgruppen er voksne, men det tegnede visuelle univers portrætterer småbørns verden og danner ramme for blandt andet plakater, foldere og grafiske elementer til digitale platforme samt diverse videoproduktioner. Videoerne omfattede både række informationsvideoer og den overliggende kampagnefilm, der viser familiens digitale hverdag og samvær i et magisk univers.

Ud over rampen

’De Første Digitale Skridt’ er kommunikeret gennem et mail-flow, PR-arbejde, digital annoncering, influencer marketing, samarbejdspartnere, interessenter, institutioner - og en medvirken i Go’Morgen Danmark.

Universet har gjort det muligt at inspirere forældre til at have et digitalt samvær med deres børn, som også forbereder børnene på deres digitale fremtid. Ydermere uddanner og aktiverer universet fagpersoner til at tage børnene i hånden og give dem værktøjer, mens de leger og er sammen med vennerne i institutionen.

I sidste ende kommer det børnene til gode, og det er vi stolte over at have været en del af.

Relaterede cases

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk
Klar til en snak

Kontakt Morten, hvis du har brug for et univers, der passer til din position, så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator