Hvad er virksomhedskommunikation?
Virksomhedskommunikation er et strategisk ledelsesbegreb, der fungerer både på et strategisk og operationelt niveau. En virksomheds evne til at kommunikere klart og tydeligt på alle parametre er en af de vigtigste forudsætninger for vækst og udvikling.
Virksomhedskommunikation inkluderer hele pakken af virksomhedens måde at kommunikere på. Det gælder altså uanset, om der er tale om intern kommunikation (fx intranet eller onboarding-proces), ekstern kommunikation (fx
hjemmesider,
videoer og
årsrapporter) samt kommunikation på tværs af discipliner og målgrupper (fx
værdikommunikation og
CSR-strategi).
I "gamle dage" var det ofte nok bare at tegne et nyt logo og udvikle en design- og logomanual, som alle skulle følge. I dag er det en meget mere kompleks opgave at styre en virksomheds stemme på favorabel vis i markedet. Det kræver tæt dialog og dyb indsigt i virksomhedens position på markedet.
Med andre ord er det altafgørende at have en klar strategi og plan for virksomhedskommunikationen, så alle interessenter forstår virksomhedens værdier og alle individuelle behov adresseres.