Medie­strategi og -eksekvering


Poster I opslag på de sociale medier, som vinden blæser? Det kan være svært at finde hoved og hale i, hvordan du lægger en god plan for brugen af forskellige medier.
Derfor er det en god idé at lægge en klar strategi.

Hos Creative ZOO brænder vi for at lave mediestrategier, der virker.
Vi arbejder ud fra principperne ’keep it simple’ og ’walk the talk,’ så du forstår strategien og kan eksekvere den, så den ikke blot ender med at ligge i skrivebordsskuffen.

Strategien er alfa omega

Med en mediestrategi sikrer I, at retningen for jeres kommunikation er den rigtige, så I bliver synlige og øger jeres salg – og sparer tid og penge.

Når man taler om en mediestrategi, er der tre vigtige ting at få på plads: mål, middel og målgruppe.
Disse tre parametre er dem, der sætter retningen for kommunikationen, og de er afgørende for, om det skaber resultater på bundlinjen.

Sæt målbare mål

Når man skal sætte målene for sin mediestrategi, så skal de være konkrete.
Derfor skal jeres mål være SMART’e: specifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte.

Få styr på målgrupperne

I ved formentlig godt, hvem jeres kernemålgruppe er. Men hvilke medier bruger jeres målgruppe? Henvender I jer til unge under 25, så nytter det ikke noget, at I indrykker en annonce i lokalavisen, for den læser de unge ikke.
Til gengæld fungerer annoncen i lokalavisen formentlig bedre, hvis jeres målgruppe hedder mænd i alderen 50+.
Det handler om at få styr på, hvem I vil kommunikere til, og hvilke medier der fungerer bedst til formålet.

Hvad vil I fortælle?

Dernæst skal I finde ud af, hvilke budskaber I vil kommunikere gennem medierne til jeres målgruppe(r).
Hér er både mediet og målgruppen afgørende for, hvad I skal sige.
Der er nemlig stor forskel på, hvad man kan sige på eksempelvis Facebook, Linkedin eller i reklamen på bussen. Det handler om, at I bruger den ’tone of voice’, der er på mediet, og dernæst også er opmærksomme på, hvor modtagelig målgruppen er for budskabet.


Kontakt os, hvis du har brug for hjælp til at finde de rigtige medier til din målgruppe, så tager vi en uformel snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Kontakt os, hvis du brug for en mediestrategi og råd til, hvordan den skal eksekveres,  så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.
Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted-Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk