Din Bullshit-ordbog


Creative ZOO har lavet en ordbog til bureauverdenens mange termer Creative ZOO har lavet en ordbog til bureauverdenens mange termer
Se næste artikelSe mere
En guide til forståelse af bureausprogets mange ”bullshit-ord”
Kronik, Helena Krogh Jensen
ROI, font og CVI. Fancy ord og forkortelser slynges ofte ud i flæng i bureauverdenen og kan få enhver uden fast ’medlemskort’ til at ligne et menneskeligt spørgsmålstegn. Efter lidt over en måned hos Creative ZOO begynder jeg selv at nærme mig medlemsstatus, men panderynker og forvirring er stadig en del af jobbet. Oversættelse og forklaring er ofte en nødvendighed, så her er min ordbog til overlevelse i bureauverdenen.

Bullshit-ordbogen:

  • AIDA
    AIDA er en markedsføringsmodel. AIDA står for Awareness, Interest, Desire og Action og er de fire stadier, folk går i gennem ved købet af et produkt eller en service.

  • Ananas i egen juice
    Udtryk der kan bruges, når en person eller virksomhed måske er lidt for selvglad. Det er f.eks. ananas i egen juice, når en person eller virksomhed deler eller liker utrolig mange opslag, som omhandler dem selv, og pudser deres glorie, til den blænder.

  • Brandpromise
    Et løfte om hvad dit produkt eller din virksomhed kan gøre. Det er maggiterningen af din virksomhed i en eller flere korte og catchy sætninger.

  • BtB - Business to business
    Kommunikation fra en virksomhed målrettet andre virksomheder. De virksomheder kan så i sidste ende have kunder, der er virksomheder eller forbrugere.

  • BtC - Business to costumer/consumer
    Kommunikation fra en virksomhed målrettet kunder/forbrugere.

  • CMS - Content Management System
    Et system til håndtering af indhold på en hjemmeside. Her kan man lægge tekstdokumenter, billeder, videoer osv. ind og opstille det, så ens hjemmeside får det ønskede look. Et CMS system bliver også kaldet Back-end.

  • CTA - Call to Action
    Helt kort betyder det, at man opfordrer til handling. Man ønsker, at kunden eller den potentielle kunde skal gøre noget - f.eks. klikke, opskrive sig eller købe. Et eksempel på en CTA er: "Klik her og tilmeld dig nyhedsbrevet".

  • CVI - Corporate Visual Identity
    Virksomhedens visuelle identitet. Altså det look som omverden ser og forbinder virksomheden med. I identiteten indgår bl.a. logo, font, farvepalet, billedside osv. Sundmolehusene fik f.eks. ny CVI, se den her.

  • Font
    Font er bare et fancy ord for skrifttype. Vi designer f.eks. font's som den her på bureauet.

  • Landingpage
    En landingpage er en side på en hjemmeside. Den kan fungere som opsamlingssted for trafik. Det kan enten være en kampagneside, som kun kan findes via opslag om en given kampagne, f.eks. links i annoncer. Det kan også være en underside på en hjemmeside, som er temabaseret, primært til et enkelt tema.

  • Lead
    Et lead er en potentiel kunde, der kan ende med at blive en kunde. Et lead kan være koldt eller varmt. Så hvis chancen for at den potentielle kunde bliver til en reel kunde, er stor, er det altså et ’hot’ lead.

  • Meta description
    Teksten du ser på søgesiderne, når du har søgt på en side eller et ord. Det er en kort overordnet beskrivelse af, hvad hjemmesiden indeholder. Hvis du ikke selv forfatter en meta description til din hjemmeside, vælger søgemaskinerne (f.eks. Google) selv en tilfældig tekstdel fra din hjemmeside. Det er dumt, når nu chancen for selv at vælge den helt rigtige tekst, er der.

  • Mood-board
    En form for collage. Her samles ideer om et projekt på et opslag med billeder, fotos, farver, stemninger, skrifttyper osv.

  • Pay off
    En enkelt sætning der forklarer din virksomhed og står i forbindelse med navnet på din virksomhed. Et eksempel på et pay off er ’Lighthouse: A landmark to live in’. Et meget super kendt pay off er Nike’s ’Just do it’.

  • Retargeting
    En slags annoncerings-sporhund. F.eks. når en person går ind på din hjemmeside, så opsnapper sporhunden dette. Næste gang samme person surfer nettet, sørger sporhunden for, at din annonce bliver eksponeret for personen.

  • ROI - Return of Investment
    Ganske logisk handler det om udbyttet af din investering. Det kan måles på flere måder, men outcomet er det samme - udbyttet af investeringen minus omkostningerne. Så helt konkret: "Hvad har du fået for pengene?"

  • Selling points - unique selling points - usp
    Sætninger eller pointer som sælger og er unikke for dig, din virksomhed, dit produkt eller projekt. De er korte, skarpe og enkle. De er det unikke ved din virksomhed eller dit produkt. For at gøre det lidt mere besværligt findes der også emotional selling points – esp og key selling points – ksp.

  • Webstruktur
    Hvordan din hjemmeside er struktureret eller opstillet. Altså hvordan din hjemmeside ser ud.


En brøkdel af leksikonet

Denne ordbog er langt fra udtømmende for bureauverdenens mange polerede udtryk, som egentlig ofte er ret simple eller blot engelske. Sådan er det nok indenfor de fleste brancher. Der er en generel tendens til branchesprog, og jeg skal da ikke pudse min egen glorie for meget, for bullshit-ord har det også med at snige sig ind i mine tekster.

Men resultatet af branchesprog og bullshit-ord er, i min optik, at det hele ikke bliver så ensformigt, og det er jo nok egentlig meget fint. Det vigtigste er at holde sig for øje, om det er kunde eller branchekollega, man snakker med. Hvis du høre et ord du ikke forstår, kan der altså være mening bag, men et ’Stop’-udråb er dog en god udvej og meget acceptabelt, hvis bullshit-ordene tager overhånd.


Andre har også læst...
Er du nysgerrig på, hvad Creative ZOO laver - så giv os et kald
Marie Bysted-Sandberg er Communication strategist & Partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted Sandberg
Communication & Strategy
Managing Partner

+45 52 100 505
mbs@czoo.dk