"Bullshit-ordbogen"
2. udgave


Creative ZOO har lavet en ordbog til bureauverdenens mange termer Creative ZOO har lavet en ordbog til bureauverdenens mange termer
Se næste artikelSe mere
En ordbog til forståelse af bureausprogets mange ”bullshit-ord”
Blog, Helena Krogh Jensen & Camilla Regina Andersen


ROI, font, CTA og CVI. Fancy ord og usigelige forkortelser bruges ofte ud i bureauverdenen og kan få enhver besøgende til at ligne et menneskeligt spørgsmålstegn.
Fortvivl ej, hos Creative ZOO har vi udarbejdet en såkaldt ”bullshit-ordbog”, som giver den oversættelse og forklaring, som ofte er en nødvendighed for at kunne forstå, snakke med og navigere i bureauverdenen. Og med ”bullshit” mener vi egentlig blot fagsprog, som alle brancher og fagfællesskaber har. Her er et udpluk af dem, der ofte kræver en forklaring:
God læselyst. 

"Bullshit-ordbogen":

AIDA

AIDA er en kommunikationsmodel og står for Awareness, Interest, Desire og Action. Kort fortalt er det en forklaring af de fire stadier, som folk går igennem i løbet af en købsprocessen.

Ananas i egen juice

Udtryk der kan bruges, når en person eller virksomhed snakker om sig selv ofte i meget positive vendinger. 

Brandpromise

Det er et løfte om hvad dit brand bidrager med og noget, der dagligt bestræbes på at leve op til. Det er Maggi-terningen (*Hovsa, et ”bullshit-ord” til at forklare et ”bullshit-ord”!!?) af din virksomhed i en eller flere korte catchy sætninger. *Se under ’M’ for forklaring.

CMS - Content Management System

Et system til håndtering af indhold på en hjemmeside. Her kan man lægge tekstdokumenter, billeder, videoer osv. ind og opstille det, så ens hjemmeside får det ønskede look. Et CMS-system bliver også kaldet Back-end.

CSR

CSR (Corporate Social Responsibility) dækker bl.a. over begreber som: samfundsansvar, bæredygtighed og socialt ansvar. En virksomheds CSR forklarer hvordan virksomheden tager et socialt og bæredygtigt ansvar.

CTA - Call to Action

Helt kort betyder det, at man opfordrer til handling. Man ønsker, at kunden eller den potentielle kunde skal gøre noget - f.eks. klikke, tilmelde sig eller købe. Et eksempel på en CTA er: "Klik her og tilmeld dig nyhedsbrevet".

CVI - Corporate Visual Identity

Virksomhedens visuelle identitet. Altså det look som omverden ser og forbinder virksomheden med. I identiteten indgår bl.a. logo, font, farvepalet, billedside osv. IPOSOL og Idealhuse fik f.eks. ny CVI,  se dem her.

DNA

Et DNA er de eksisterende uskrevne og implicitte leveregler, opfattelser, værdier og normer. DNA’et leves ud i hverdagen og er fast forankret blandt kulturen i virksomheden.

Font

Font er det engelske ord for skrifttype. Vi designer f.eks. font's som den her og den her på bureauet. En velvalgt og vellykket skrifttype er et stærkt værktøj til at skabe genkendelighed for brands.

Grundfortælling

Det er egentlig ikke et rigtigt ”bullshit-ord” da ordet i sig selv giver god mening. Men det bruges forskelligt. Vi forklarer en grundfortælling med at det er pejlemærket for brandets kommunikation på tværs af kanaler og platforme.

Landingpage

Det er en side på en hjemmeside og kan fungere som opsamlingssted for trafik. Det kan enten være en kampagneside, som kun kan findes i en given kampagneperiode, f.eks. links i annoncer. Det kan også være en underside på en hjemmeside, som er temabaseret, primært til et enkelt tema.

Maggi-terningen

Maggi-terningen er en kort beskrivelse af en virksomheds essens.

Mood-board

En form for collage. Her samles ideer om et projekt på et opslag med billeder, fotos, farver, stemninger, skrifttyper osv.

Pay off

En enkelt sætning der forklarer din virksomhed og står i forbindelse med navnet på din virksomhed. Et eksempel på et pay off er ’Lighthouse: A landmark to live in’. Et super kendt pay off er Nike’s ’Just do it’. Og med fare for at være for meget ananas i egen juice, er vores eget 'værd at elske.'

Retargeting

En slags annoncerings-sporhund. F.eks. når en person går ind på din hjemmeside, så opsnapper ”sporhunden” dette. Næste gang samme person surfer på nettet, sørger ”sporhunden” for, at din annonce bliver eksponeret for personen.

ROI - Return of Investment

Ganske logisk handler det om udbyttet af din investering. Det er udbyttet af din investering minus omkostningerne. Så helt konkret: "Hvad har du fået for pengene? Eller kan det betale sig?" 

En brøkdel af leksikonet

Denne ordbog er langt fra udtømmende for bureauverdenens til tider smarte udtryk, som egentlig ofte er ret simple eller blot engelske ord/vendinger. Der er en generel tendens til branchesprog, hvilket er helt naturligt, da udtrykkene beskriver noget meget specifikt. I Creative ZOO er vi meget opmærksomme på at beskrive vores arbejde og ydelser så præcist som muligt, men det sker dog, at ”bullshit-ord” sniger sig ind hvor det ikke er hensigtsmæssigt. Hvis du hører et ord du ikke forstår – et såkaldt ”bullshit-ord” – er det okay at bede om en forklaring.

Så lad vores bureau ”bullshit-ordbog” være en opfordring til at gå ud og tag bureauverdenen med storm!
… I mellemtiden brygger vi på flere ordbøger – for der er masser af ”bullshit” i verden.

Andre har også læst...