Newsfeeds, Reels, Stories, Highlights, Shorts, For You, Boards, Threads, Subreddits. 1:1, 2:3, 3:4, 4:5, 9:16 og 16:9 og og og, algoritmen, algoritmen, algoritmen. Den 28. februar markerer det 15 år siden, at jeg lagde mit første billede op på Facebook. 170x117 pixels og voldsomt overeksponeret. Der var ikke lige så mange regler dengang. Man skulle tro, at det blev lettere med tiden. I stedet ser vi en nærmest formerende mængde kanaler, funktioner og formater, i, hvad pessimisten nok ville kalde,
et altoverskyggende medie-misk-mask med konstant øget kompleksitet. Men det er jo bare pessimisten.
Som virksomhed er det fuldt forståeligt, at man kan miste mod og overblik i arbejdet med at udvikle sin tilstedeværelse på de sociale medier. Forståeligt, men også ærgerligt, for det er faktisk ikke helt uvæsentligt. Men det behøver ikke at være så uoverskueligt, hvis man sætter lidt struktur på sin indsats og vælger en klar retning.
Vi har hjulpet flere af vores kunder med at udarbejde strategi og retningslinjer for udviklingen, produktionen og publiceringen af indhold på deres organiske sociale platforme. Vi kalder det en Social Media Playbook. Den giver pessimisten tidligt fri, viser mulighederne for og leverer konkrete værktøjer til at udtrykke sig kreativt og styrke sit community.
Jeg har her forsøgt at illustrere, hvordan man kan skabe overblik og ensretning for sin virksomheds sociale medier.
Best Practice takes practice
Kort fortalt:
Uanset hvad man laver, vil nogen sige, at man kunne gøre det bedre. At researche på best practices er godt til at få inspiration og til få nogle grundlæggende ting på plads, men husk, at det ikke er den eneste måde at gøre tingene på.
Lidt længere fortalt:
Brug telefonens egen kamera-app i stedet for appens kamera. Det giver dig kontrol over indholdets kvalitet, størrelse mm. Nemt og konkret. Du skal også lige forholde dig til, at nogen mener, at billeder skal være kvadratiske, mens andre vil poste dem i 4:5-format, men husk at telefonen tager dem i 3:4, men hvis det er en Reel, skal det optages i 9:16, selvom den kun vises som 2:3 i nyhedsfeedet og 1:1 i dit opslagsgitter, medmindre du selvfølgelig uploader din egen thumbnail. Og, hvordan var det nu lige med hashtags? Stickers?
Pyha.
Jeg ifører mig lige den akademiske hat. Det medievidenskabelige felt bruger begrebet ’mediatet’, hvilket henviser til mediers specifikke væremåder som medier. Meta, I know. Originalt blev begrebet brugt om karakteren af f.eks. aviser kontra fjernsyn, og hvordan indhold varierer på baggrund af mediet, det præsenteres på. Det samme begreb kan bruges helt ned på platformsniveau. Facebook, Instagram og TikToks mediateter gør, at de alle præsenterer indhold på forskellige måder og kræver derfor også, at indholdet skabes og tilpasses mediet. ’Best practice’ kan derfor defineres som det, folk er enige om, er den bedste måde at udnytte mediers mediatet.
Jeg tager lige den akademiske hat af igen. Pointen er, at der er nok at holde styr på, hvis alle medier skal behandles forskelligt. Ikke kun når det kommer til tekniske specifikationer, men nok endnu vigtigere, til karakteren af det indhold, man laver. Ideelt set burde det være skræddersyet til hver platform. Og så ændrer best practice sig jo også hele tiden, som trends skifter og platformene udvikler sig.
Hvis et brands indsats drives af en enkelt Social Media Manager, så stiller ovenstående nogle helt urimelige krav. Men den perfekte praksis findes ikke. Det er et mytisk væsen. Et ideal selv ikke store kommunikationsafdelinger lever op til. Best practice er ikke the only practice, og at følge alt til punkt og prikke er ikke nødvendigvis den bedste praksis for jer. Det vigtige er at få styr på the basics og derfra at prioritere jeres ressourcer de steder, hvor I kan gøre den største forskel og definere de kompromiser I må indgå andre steder.
Husk. Godt content trumfer alt andet. Uanset hvad der sker i mediebilledet, vil indhold altid slå form.
Mange kanaler små
Kort fortalt:
I skal ikke bare tage bevidste valg om hvilke kanaler, I skal være på. I skal vide, hvorfor I er der, og hvordan I kan bruge de enkelte kanaler til separate formål. Det kan fx være at kommunikere til separate målgrupper. TikTok brager afsted.
Fortalt:
Når der skal prioriteres, er en af de vigtigste ting at vurdere, hvordan I kan segmentere jeres kommunikation, hvis I har forskellige målgrupper. En uddannelsesinstitution har en Instagram- og en Facebook-profil. De skal kommunikere til studerende og forældre. Man sparer noget tid ved at crossposte indhold, men man gør sig selv en kæmpe bjørnetjeneste, når nu man har muligheden for at dele sin kommunikation op på to platforme. Den gennemsnitlige Facebook-bruger bliver ældre, så her skal udelukkende kommunikeres til forældre. Og modsat på Instagram.
Som sagt er ressourcerne ikke altid til at lave separat indhold til de to kanaler, men blot noget som at vinkle Tone of Voice og budskaber eller at optage samme event på to forskellige måder kan gøre en forskel.
Lige i dette scenarie vil nogen allerede synes, at Instagram er en nødløsning til at ramme de unge, da brugerbasen også her bliver ældre og ældre. Folk begynder at forstå, at TikTok ikke bare bruges af 12-årige dansepiger, men faktisk er klistret til øjnene på hele Generation Z – og de ældste Zoomers fylder faktisk 28 i år. I 2022 blev mediet brugt ugentligt af 41% af de 15-29 årige. Det var 3% i 2019. Tilbageholdenhed overfor TikTok er stadig dominerende blandt brands, men der er blevet prikket hul på bylden, og flere store virksomheder har allerede etableret sig på platformen. Men som mor altid sagde:
”Hvis de andre børn hopper ud fra en bro, ville du så også gøre det?”. For afklaringens skyld, så mener jeg ikke, at et tilvalg af TikTok er det samme som at hoppe ud fra en bro. Det er en seriøs, intern diskussion, der skal tages, men appen lader sig i hvert fald ikke ignorere.
Bliv din egen største kritiker
Kort fortalt:
Start rejsen med at kigge tilbage på jeres fejl og succeser. Brug dem løbende som eksempler på det I vil stræbe efter, og det I vil undgå.
Ikke meget længere fortalt:
Det er ikke alle, der er gode til at modtage konstruktiv kritik. Eller til at give den. Derfor er konstruktiv selvkritik kun så meget sværere. Før du overhovedet starter med at revurdere jeres tilgang til sociale medier, må du først analysere, hvad der er leveret op til nu. Og, hvis det er en skræmmende tanke, så kan man jo altid få sådan nogen som os til det. Men gør dig klar til at høre den skinbarlige sandhed.
Definér, hvad I ideelt set gerne vil med jeres tilstedeværelse på sociale medier, og hvad I gerne vil kommunikere og udstråle. Hvad laver I lige nu, der lever op til de ambitioner? Og hvad gør ikke? Det er her, I kan etablere jeres udgangspunkt, identificere jeres styrker og svagheder og lave realistiske (del)mål.
Jeg har en plan!
Meget kort fortalt:
Den bedste tjeneste, du kan gøre dig selv, er at planlægge fremad.
Mindre kort fortalt:
Så. Du har spurgt ledelsen om flere penge til at lave meget mere indhold. De sagde nej. Du har spurgt ledelsen om lov til at starte en profil på TikTok. De sagde nej. Nu ved du, hvad du har at arbejde med. Du har noteret the (next)best practices, defineret hvad ressourcerne rummer, lavet konkrete do’s and don’ts ud fra læringer fra tidligere indhold, og nu er du klar til at kigge fremad.
Men, du kan ikke kigge fremad uden at lægge en plan. Og en content plan er guld værd. Om så du laver den i Later, Trello, med Post-its på kontorvæggen eller i dine noter på telefonen. Lad være med at lave den på dine noter i telefonen.
Se ud i fremtiden. Hvad sker der de næste måneder, og hvordan kan du bruge det? Hvordan fortæller jeg om det på Facebook? På Instagram? Udarbejd nogle serieformater, der kan give indhold til længere tid. Book tid i din egen kalender, så du kan tage ud og filme til nogle videoer. Og for Metas skyld: Evaluér!
Tag det hele, skriv det ned - og så har du en Social Media Playbook.
Så, en Playbook?
Hvorfor egentlig kalde det en Social Media Playbook og ikke bare en Strategi? Er det bare for at lyde smart? Ja, måske lidt. Men primært handler det om at skabe et værktøj, man kan tage i hænderne og direkte med ud i felten. Noget, man kan servere en helt ny medarbejder, så de med det samme ved hvor, hvad og hvordan brandet skal kommunikere på de sociale medier. Og, hvem de skal kommunikere til.
Den helt professionelle opsummering må være, at en Social Media Playbook angiver konkrete værdimæssige og operationelle guides og retningslinjer, der sætter rammerne for produktionen og publiceringen af indhold. Rammer som alle er blevet enige om, som skaber struktur i planlægningen og som gør indhold mere genkendeligt for modtageren. Det gør livet en hel del lettere.
-
Like, comment, and subscribe.