Hvad er branding?


Vær helten i din egen virksomhed eller organisation - ta' ejerskab over, hvordan din målgruppe opfatter og taler om dig. Vær helten i din egen virksomhed eller organisation - ta' ejerskab over, hvordan din målgruppe opfatter og taler om dig.
Se næste artikelSe mere
For os er branding meget mere end et logo på en t-shirt, en reklame på Facebook eller en bandereklame på stadion. Det er summen af alle de handlinger og udsagn, som påvirker opfattelsen af dit produkt eller din virksomhed.
Blog, Creative ZOO
Branding er indbegrebet af alt, hvad du kommunikerer og gør, herunder: 

  • navn  
  • visuel identitet  (hjemmeside, logo, farver, skrifttyper osv.) 
  • tone of voice (måden, man taler og skriver på) 
  • markedsføring (annoncer, kampagner osv.)
  • kommunikation (hjemmesidetekster, videoer, breve osv.) 
  • skiltning  
  • sponsorater  
  • partnerskaber  
  • events  
  • stemmen på telefonsvareren 
  • og meget andet .  

Eller med andre ord: Reklame er bare et af grebene i markedsføringsværktøjskassen, som igen bare er et af grebene i branding-værktøjskassen.

En vigtig pointe er endvidere, at der er en stor del af dit brand, som du ikke selv kan styre. Dit brand er, hvad andre opfatter det som og gør med det. 

Vælg retning, fart og mål

Det er afgørende, at man har en fælles forståelse af, hvem man er, hvor man vil hen, og hvor hurtigt man vil flytte sig, før man går i gang med eksempelvis en reklamekampagne. Nogle gange er der selvfølgelig behov for bare at bevæge sig, men oftest er det en fordel at være enige om både, hvor man er henne på kortet, når man starter, og hvor man ønsker at ende.

En af de modeller, vi bruger, når vi udvikler brands med vores kunder, er modellen herunder, der efter gennemarbejdelse viser dig et billede af dit brand:


Vil du vide mere?

Hvis du er nysgerrig på, hvordan vi kan udvikle din virksomheds brand, kan du prøve at gennemgå de forskellige punkter:

  • Brandambitioner : Hvad ønsker vi at opnå? Hvilken rolle og betydning ønsker vi at have? 
  • Personlighed : Hvilke personlighedstræk kan man bruge til at beskrive os? 
  • Salgsargumenter : Hvilke ”beviser” har vi for, at vi opfylder de specifikke behov, kunden har? 
  • Fordele : Hvad gør produktet? (Funktionelle fordele) Hvilken følelse er der forbundet med produktet og os? (Emotionelle fordele). 
  • Værdier : Hvilke værdier og hvilken overbevisning ønsker vi at drive forretning på? (Skal være autentiske og konstante) .

Læs her mere om hvordan vi skelner mellem reklame og branding.
Andre har også læst...
Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at udvikle dit brand? Så kontakt Morten.
Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO.
Morten Søholm
Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 663 060
morten@czoo.dk