czoo

Sådan finder du det rigtige navn


Når du skal finde det rette navn til din virksomhed eller dit produkt, handler det ikke kun om hvilket navn, der lyder flottest eller er mest usædvanligt. Når du skal finde det rette navn til din virksomhed eller dit produkt, handler det ikke kun om hvilket navn, der lyder flottest eller er mest usædvanligt.
Se næste artikelSe mere

At vælge et navn er et stort ansvar. Ofte bliver det valgt for livet, og det kan være dyrt og/ eller besværligt at ændre - uanset om barnet er kød og blod-slagsen eller blod, sved og tårer-virksomheds-slagsen.

Blog, Maja Cecilie Nielsen, Content Talent

Den evige balance

Når du skal finde det rette navn til din virksomhed eller dit produkt, handler det ikke kun om hvilket navn, der lyder flottest eller er mest usædvanligt.

Det handler om at finde balancegangen mellem, hvad der giver mening rent strategisk, og hvad der passer til dit brands DNA. Derfor er det en god idé at være helt bevidst om sit formål, før man døber noget noget som helst. Inden du har et navn, kan du med fordel kalde det Projekt X, navnet på din svigermor eller noget andet, du med sikkerhed ikke ender med at forelske dig i.

Indefra eller udefra?
I processen er det vigtigt at gøre sig klart, hvem navnet primært skal udvikles for.

Du kan vælge at fokusere på kunden og vælge et navn med en udefra og ind-tilgang. Så skal der stilles skarpt på hvilke personaer, der definerer jeres målgruppe.

Vil du i stedet tage udgangspunkt i din virksomhed og udvikle navnet med en indefra og ud-tilgang? Så skal du kigge nærmere på, hvem I er og eksempelvis prøve at definere jeres værdier, Brand DNA, arketype mv.

Vi anbefaler som udgangspunkt at vælge et navn, der er knyttet til virksomhedens identitet, så man kan skabe en samlet fortælling om stedet. Altså at gå til det indefra og ud. Efterfølgende kan man så tjekke arbejdet efter i sømmene med kundebrillerne på.

Relevante ord og irrelevante ikke-ord

For at sætte navnefinderiet lidt i system kan man bruge følgende matrix:

Den vandrette akse opdeler i relevans. Det vil sige i hvilken grad, navnet beskriver og hænger sammen med det, virksomheden laver.

Den lodrette akse skildrer mellem om ord, der bruges i navnet, allerede eksisterer eller er såkaldte ikke-ord, som er opfundet til lejligheden.

Ud af disse opdelinger bliver der således fire forskellige typer: beskrivende, associative, afvigende og neologiske navne.

”Beskrivende” vil sige, at navnet beskriver, hvad virksomheden er eller laver.

”Associativ” betyder, at navnet lægger sig op ad, hvad virksomheden laver, men ikke direkte beskriver det. Det kan være flere relevante ord, som er sat sammen på en ny, alternativ måde.

”Afvigende” er et udtryk for, at ordet/ ordene i navnet ikke umiddelbart har noget med virksomheden og dens produkter at gøre. Det er dog rigtige ord, som findes i ordbogen.

”Neologisk” er et fint ord for ”noget helt nyt”. I de neologiske navne bruges der opfundne ord, som ikke er knyttet til, hvad virksomheden laver.

Beskrivende, associativ, afvigende, neologisk. Det lyder måske lidt avanceret – men egentligt er det blot en manøvre, som skal få dig til at overveje, hvad der passer bedst til den virksomhed eller det produkt, du gerne vil navngive.


Jamen, hvilken type er så bedst?

… får du nok lyst til at spørge. Desværre findes der ikke én sikker vinder, da det kommer an på jeres brandidentitet, ønsker og mål.

Men der er nogle generelle pointer, som måske kan pejle dig i den rigtige retning:

  • Navne, som enten er meget beskrivende eller omvendt meget neologiske, er sværest at huske. VVS Jylland er altså lige så hurtigt glemt som JYVSSY.
  • Navne, som er meget beskrivende, kan hurtigt blive ’for’ konkrete og er derfor ikke ret unikke eller differentierende.
  • Selvom afvigende navne måske ikke er direkte relevante, så kan de skabe nogle følelser og associationer, som kan være til stor gavn for virksomheden. Et godt eksempel er Dove. Selvom virksomheden har 0% med duer at gøre, så symboliserer navnet noget rent, uskyldigt, fint og smukt. Og det smitter af på brandet.
  • Neologiske navne er nemmest at få domæner, URL’er osv. på, da der formentligt ikke er den store konkurrence om navnet. Til gengæld er der ikke så stor sandsynlighed for at brugere tilfældigt falder over jeres website på Google.


Hvad du skal gøre herfra

Du skal overveje, hvilke ord der knytter sig til det, din virksomhed laver. Prøv at lege rundt med dem – slet et bogstav, tilføj et bogstav, sæt to ord sammen eller noget helt fjerde. Overvej, om det giver mening at køre Dove-stilen, hvor du finder et ord, der ikke er direkte relevant for virksomheden, men som skaber de rette associationer, du kan udnytte brandmæssigt. Find en balance mellem genkendelse og overraskelse. Test det af på andre, og hør, hvad navnet får dem til at tænke på og føle indeni.

Eller… lad os gøre arbejdet for dig. Vi lever af at skabe brands, der er værd at elske. Og vi vil meget gerne hjælpe dig godt på vej.

Du er altid velkommen til at kontakte Founding Partner, Morten Søholm, på tlf. 6066 3060 eller Contentchef, Martin Rask, på mrp@czoo.dk

Andre har også læst...
Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Kontakt Morten, hvis du vil høre mere om navngivning og brandudvikling