Fårup Sommerland

Kampagneidentitet og navn

Det var magisk og fortryllende, da Fårup Sommerland tog efterårsaftenerne i brug til en storslået lysfestival, der fejrede skovens farver og overgangen fra lys til mørke. Creative ZOO bidrog med blandt andet navn og visuelt udtryk til festivalen.

Fårup Sommerland har i snart 50 år været garant for hygge, grin og wauw-oplevelser for hele familien, og den er i dag en af Danmarks største forlystelsesparker – med en unik beliggenhed inde i en skov og tæt på Vesterhavet, Blokhus og Løkken.

I efteråret 2021 ville Fårup Sommerland lancere et helt nyt efterårsferiekoncept, der skulle tale til både eksisterende og nye målgrupper.

Åbningstiderne skulle udvides, og træerne og forlystelserne skulle indhylles i lys og musik, så der blev skabt en magisk og sanselig oplevelse. Der skulle kort sagt skabes en lysfestival, som overgik alles billede af og forventninger til, hvad en lysfestival er.

Kampagneidentitet, navn og fortælling

Fårup Sommerland havde styr på arrangementet og aftalerne. De havde vilde ideer og evnerne/samarbejdspartnerne til at gøre dem til virkelighed. Men de manglede det rigtige navn og den rigtige identitet, der sikrede, at kommunikationen brød rammerne og fik nye målgrupper i tale – uden at miste koblingen til Fårup Sommerland.

Der skulle skabes et kreativt koncept for kommunikationen, som understøttede de store ambitioner.

Et koncept baseret på indsigt

Fårup Sommerland og Creative ZOO samarbejdede tæt om at skabe løsningen. Der blev i fællesskab skabt indsigt i blandt andet målgrupperne, konkurrencesituationen, tilbuddet og muligheden for at skille sig ud.

Konceptet kom til at omfatte blandt andet en kampagnefortælling, der satte ord på tiltaget, og en visuel identitet som favnede lyset, mørket og naturens farver og med- og modspil på den tid af året.

Navnetrækket brød med både over- og underkant på samme måde som lyset, der ikke kan holdes tilbage eller styres.

Navnet tog udgangspunkt i årstiden – i løvfaldet – og skumringstiden, hvor lyset forsvinder. Løsningen blev således ”Lysfald” og hovedsætningen: ”Når solen går ned, bryder lyset frem”.

Besøgsrekord i efterårsferien

Efterårsferien slog alle rekorder for Fårup Sommerland. Den hidtidige rekord for antallet af besøgende i en efterårsferie lød på 55.000 gæster, men i efteråret 2021 gik hele 82.577 gæster gennem portene og ind mellem granerne, bøgetræerne og lyset.

Den vigtigste årsag var selvfølgelig en lysfestival, der realiserede alle visionerne og tankerne og ganske enkelt blev ”too fantastic to miss”.

Men vi er naturligvis sikre på, at navnet og identiteten og fortællingen også var med til at gøre en forskel. Og som Rasmus Mortensen, der er kommerciel chef i Fårup Sommerland, siger:

“Vi inviterede Creative ZOO ind til at udfordre os kreativt, og den invitation tog de i allerhøjeste grad imod. Med en kombination af indsigt i, hvem vi er, skæve tanker og godt håndværk fik vi en skarp designlinje og en rød tråd i vores kommunikation. De var en suveræn med- og modspiller undervejs.”
Rasmus Mortensen
Kommerciel chef i Fårup Sommerland
Relaterede cases

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du også have en kampagneidentitet, der matcher dit brand? Så kontakt Jesper.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator