Gymnasieskolen

Mediesite med meninger

Gymnasieskolen

Et nyt, selvstændigt website har givet fagbladet Gymnasieskolen mulighed for at kommunikere med gymnasielærerne på helt nye måder. Websitet er resultatet af et stærkt samarbejde omkring både den digitale platform og de digitale processer, der får indholdet til at flyve.

Gennem mange år var fagbladet Gymnasieskolen primært et trykt magasin for medlemmerne af GL og dermed for en meget stor del af de danske gymnasielærere – med en digital tilstedeværelse som en del af GL's overordnede website.

I takt med, at kommunikationen bliver stadigt mere digitaliseret og både tryk- og portopriser stiger, var der imidlertid brug for at gentænke Gymnasieskolens digitale identitet. Der var brug for at tænke væk fra magasinet som en tryksag og over i magasinet som et på samme tid digitalt og analogt medie.

Derfor skulle Gymnasieskolen have sit eget dedikerede website; et rent mediesite, der kunne omfavne gymnasielærerne og udnytte de digitale muligheder til at styrke fællesskabet og den faglige sammenhæng.

Nyhedssite. Og så noget.

Grundtanken med det nye website, gymnasieskolen.dk, var at etablere et nyhedssite, der kunne levere hurtige og aktuelle nyheder på en anden måde end det trykte magasin, der er mere til fordybelse og refleksion.

Men websitet skulle være mere end det. Det skulle også være et sted, hvor gymnasielærerne nemt kunne finde lige præcis det, de havde brug for at vide, på lige præcis det tidspunkt, hvor de havde brug for det. 

Involvering og ambitioner 

Sammen med redaktionen på Gymnasieskolen igangsatte vi et kombineret web- og medieudviklingsprojekt. For et website er ikke alene et digitalt projekt men også ændrede arbejdsgange, forståelser og rutiner.

I fællesskab satte vi et højt ambitionsniveau, der matchede redaktionens generelt høje ambitionsniveau, og gennem bl.a. UX- og UI-workshops fik vi skabt fundamentet for et website, der ikke bare afspejlede best practice men også fastsatte nye best practices – fx for planlægningen af historier og briefen af en fotograf, der nu også skulle lave video.

Der var således tale om en digital transformation af ikke bare indhold men også indholdsskabelsen.

Et website tæt på læseren

Ved at kombinere elementer fra det trykte magasins design med det digitale – fx i form af Gymnasieskolens karateristiske rubrik-font – er der skabt en klar sammenhæng og identifikation på tværs af kanaler.

Det nye website for Gymnasieskolen tager endvidere læseren i scroll-fingeren på en række måder for at skabe den bedste oplevelse.

Der er eksempelvis indført en menulinje nr. 2, hvor de væsentligste temaer og historier fremhæves. Der er mulighed for at lave en personlig læseliste og gemme artikler til senere. Og du kan få læst artiklerne op og tage dem på farten, eller når du smører madpakker. Desuden bruges både video og animation til at sætte ekstra kraft på udvalgte webfortællinger.

Resultatet er et website, der går tæt på gymnasielærernes hverdag og samtidig bringer gymnasielærernes tæt på de ting, der betyder noget.

Relaterede cases

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk

Vil du også have en visuel identitet, der matcher dit brand? Så kontakt X.