czoo

Schouw & Co
– Årsrapport og ESG-regnskab, der viser vejen


Se mere

Creative ZOO hjalp Schouw & Co. med at skabe en årsrapport, der kunne formidle deres stærke resultater på en klar og letforståelig måde. Vi stod for både redesign og produktionen af årsrapporten og det tilhørende ESG-regnskab.

Schouw & Co. er et næsten 150 år gammelt, børsnoteret industrikonglomerat bestående af seks virksomheder med i alt 15.000 medarbejdere fordelt på knap 40 lande. Som børsnoteret virksomhed er der krav til Schouw & Co.’s årsrapport. Men for Schouw & Co. handler det at producere en årsrapport og et ESG-regnskab ikke blot om at leve op til en række lovkrav. Det handler også om at vise respekt og styrke relationen til investorer og medarbejdere.

Schouw & Co. kom til Creative ZOO med et ønske om at publicere en årsrapport og ESG-rapport, der var transparent og fremlagde de resultater og initiativer, der var blevet skabt og arbejdet på i løbet af året, på en tilgængelig og samtidig interessant og dragende måde - både visuelt og kommunikativt. Desuden var det et stort ønske, at ESG-regnskabet og årsrapporten nærmede sig hinanden på en række områder, da de allerede fra næste år skal flyde sammen i en integreret rapport.

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO. Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Årsrapporten

En god proces giver et godt produkt

Med en ansvarsfordeling, hvor Schouw & Co. stod for indhold, mens Creative ZOO først udviklede design og layout og dernæst stod for den grafiske opsætning af tal og tekster, skulle der først og fremmest sikres en solid proces både i planlægningen og eksekveringen.

Det godkendte design blev omsat til skabeloner og korrektur på tekst og layout blev planlagt og gennemført effektivt - bl.a. ved hjælp af produktionsværktøjet InCopy. Desuden håndterede vi samarbejdet med andre leverandører i forbindelse med sprogversionering og iXBRL-tagging - der bliver lovpligtig fra 2025 men allerede nu er en del af rapporteringen for Schouw & Co.

Selvom regnskabsaflæggelse altid er en travl periode, blev det i år et mindre stressfyldt forløb, blandt andet på grund af klare rollefordelinger mellem alle parter. Det kan i sidste ende ses på det endelige produkt.

I forlængelse af arbejdet med rapporterne fulgte også tilretninger af den generelle designlinje, nye ikoner og grafikelementer samt produktion af en video med CEO Jens Bjerg Sørensen.

ESG

Fra tal til fortællinger

Normalt er en ESG-rapport ikke det letteste læsestof for den uindviede. Men bagved tekniske begreber som GHG-protokol, B Corp, CSRD og SDG gemmer sig gode historier, der bidrager til kunders værdikæde. F.eks. har Schouw & Co. i flere år haft fokus på at reducere deres CO2 udledning og øge andelen af deres elforbrug, som stammer fra grønne kilder. Det er bare nogle af de resultater, som de gerne vil dele.

Et hovedfokus i ESG-rapporten var derfor at bevæge sig væk fra indviklede og indforståede formuleringer og i stedet fortælle historier til den almindelige læser, så de effektivt kunne formidle den værdi de skaber. På den måde kunne Schouw & Co. omsætte sine initiativer til forbedret omdømme og dermed ”hæve renterne af sine investering i ESG-initiativer”. Det skaber stærkere relationer med kunder, investorer og medarbejdere.

”I samarbejdet med Creative ZOO har vi altid følt os meget trygge i forhold til proces, kvalitet og leveringssikkerhed hele vejen fra de indledende møder til aflevering af de færdige filer.”

Kasper Okkels

Vice President, Business Development, Strategy & IR, Schouw & Co.

RESULTAT

Årsrapport, der tænker mere end et år frem

Vi har hjulpet Schouw & Co. med at blive klar til at imødekomme de kommende krav til både årsrapporten – fx med iXBRL-tagging – og ESG-rapporten, som bevæger sig ind i centrum af store virksomheders rapporteringsforpligtelse. Ved at skabe en tættere sammenhæng mellem rapporterne både i design og produktionsproces, er Schouw & Co. godt positioneret til at opprioritere ESG-rapporten på niveau med de finansielle rapporter og endda til at gennemføre en fuld integration i det kommende regnskabsår.

Gennem vores tætte samarbejde har vi således både skabt en kvalitetsrapport, som styrker koncernens omdømme, og skabt et godt fundament og en proces for udvikling af næste års rapporter, der både imødekommer en god proces og fremtidige lovkrav.

Holdet bag

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Mikkel Johan Krogh er Designer hos Creative Zoo
Mikkel Johan Krogh

Designer
+45 25 33 25 23
mjk@czoo.dk

Martin Klein er senior designer hos Creative ZOO
Martin Klein

Senior Designer
+45 60 77 09 61
mk@czoo.dk

Signe Schmidt er senior projektleder hos Creative ZOO.
Signe Schmidt

Senior Project Manager
+45 61 77 02 32
ss@czoo.dk

Gry Bøndergaard
Gry Bøndergaard

Designer
+45 22 15 11 32
gb@czoo.dk

Thomas Brovst er Digital Transformation Specialist hos Creative ZOO.
Thomas Brovst

Digital Transformation Specialist
+45 52 10 10 08
tb@czoo.dk

Mathias Titelbech er Copywriter hos Creative ZOO
Mathias Titelbech

Copywriter
+45 60 73 72 35
mt@czoo.dk

Lignende projekter

Flere eksemplarer af det nydesignede- og producerede ugeskrift for lægeforeningen.

Ugeskrift for Læger – Optimeret redaktionel proces

Ny årsrapport til Energi Danmark - udviklet og designet af Creative ZOO.

Energi Danmark

Grafisk illustration, hvor specifikke visuelle ikoner relateret til campinguniverset falder ned og til sidst fylder hele skærmen.

Dansk Camping Union - Fordelene ved at automatisere en fordelsbog

Teknisk Landsforbund - Teknikeren Redesign

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Kontakt Morten, hvis du vil høre mere om, hvordan du kan skabe års- og ESG-rapporter af høj kvalitet.