AAB Silkeborg

Fællesskabskampagne med fokus på værdierne

AAB Silkeborg

Creative ZOO har udviklet en kampagne for boligforeningen AAB Silkeborg, der gennem en fortælling om boligforeningens værdier skaber stolthed blandt beboerne og medarbejderne i foreningen.

Boligforeningen AAB Silkeborg udlejer ca. 2.500 almene boliger i Silkeborg Kommune. I anledning af 100 årsjubilæet for BL – interesse- og brancheorganisationen for ca. 530 almene boligorganisationer i Danmark – ville AAB Silkeborg gerne sætte fokus på foreningens værdier.

AAB Silkeborg er nemlig overbevidst om, at deres værdier er med til at gøre boligforeningen til et rart sted at bo og arbejde.

Gør et alment boligbyggeris værdier levende

Værdier er kun noget værd, hvis de kommer ud og leve. Og det var lige præcis det, AAB Silkeborg ønskede: Levende værdier. Derfor efterspurgte boligforeningen en kampagne, der kunne få foreningens værdier ud over dørtærsklen.

Kampagnen skulle primært være målrettet boligforeningens vigtigste målgrupper – foreningens beboere og medarbejdere. Formålet var altså ikke at tiltrække nye lejere, men derimod at forankre foreningens værdier og skabe stolthed blandt beboere og medarbejdere. 

En værdiforankrende kampagne

Efter Creative ZOO’s første møde med AAB Silkeborg, stod det klart, at fællesskab især var en altafgørende værdi for foreningen. Denne værdi er på mange måder en overligger for foreningens andre værdier, for trygHED, åbenHED og ansvarligHED er AAB Silkeborgs svar på, hvordan man skaber et godt og velfungerende fællesSKAB.

Men hvordan får man så et sådant fællesskab med tryghed, åbenhed og ansvarlighed ud og leve?

Det gør man ved at lave et fysisk fællesskab. Altså et fysisk skab, som beboerne og medarbejderne kunne træde ind i sammen.

Vi udviklede en kampagne, der på den ene side strategisk rammesatte værdierne og på den anden side levendegjorde værdierne ved at få beboerne til selv at sætte ord på, hvad fællesskab, tryghed, åbenhed og ansvarlighed betyder for dem. Helt konkret bragte store byggepladsskilte, roll-ups og film værdierne ud i det åbne rum – både fysisk og digitalt.

Rammesætning og levendegørelse

Resultatet blev altså en kampagne bestående af en række elementer, der skulle skabe synlighed omkring foreningens værdier og konkretisere betydningen af de enkelte værdier – for derigennem at forankre disse og skabe stolthed blandt boligforeningens beboere og medarbejdere.

Som med mange alle andre ”bløde” kommunikationsløsninger er effekten af kampagnen svær at måle, men tilbagemeldingerne fra AAB Silkeborgs beboere og medarbejdere har understreget, at værdierne faktisk har værdi – og at det har værdi at kommunikere dem.

“Hos os er mennesket i centrum - og kampagnen har i den grad boostet den fantastiske fortælling, som vi til dagligt er en del af. Vi er stolte af resultatet, som rammer plet i forhold til vores intentioner.”
Loa Benedikte Theibel
Teamleder for Kommunikation, AAB Silkeborg
Relaterede cases

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du vide mere om denne case? Eller om, hvordan vi kan hjælpe dig? Hiv fat i Morten.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator