czoo

Vejle Musik- og Kultur
– animationsfilm med kant


Se mere

Vejle Musik- og Kulturskole ville på samme tid kommunikere sin grundfortælling og tiltrække nye studerende – i en Corona-lukket verden, hvor de ikke kunne optage på skolen. Svaret blev fire korte animationsfilm.

I 2020 blev to veletablerede fritidstilbud i Vejle Kommune, Musikskolen Vejle Kommune og kulturskolen Xeneriet, fusioneret til én institution: Vejle Musik- og Kulturskole.

Skolen tilbyder undervisning i musik, sang, teater, drama, forfatter, billedkunst og film – og den favner både begynderne og dem, der har evnerne og ambitionerne til at gøre kunsten til en levevej.

Kunde
Vejle Musik- og Kulturskole
Ydelser


Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO. Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Video om skrivning til kampagne for Vejle Musik- og Kulturskole

Opgave

Formidling af grundfortælling og kampagne

I forlængelse af fusionen af de to institutioner blev der udviklet en ny grundfortælling, som samlede og rammesatte den nye Vejle Musik- og Kulturskole. Nu ville skolen gerne formidle grundfortællingen på en anderledes og overraskende måde, og samtidig ville de gerne tiltrække nye studerende - på et tidspunkt, hvor Corona gjorde det umuligt at lave filmoptagelser med skolens mange glade og dygtige elever.

Skolen pegede selv på animationsfilm som en mulighed, og de havde ét klart ønske:  Filmen skulle have kant, adskille sig og indeholde noget overraskende. En pangeffekt. Der var altså ikke bare tale om produktion af animation, men om at der skulle skabes noget levende og legende, som slår grundtonerne fast: Den her skole er et fedt sted at være. Og alle er mere end velkomne.

Det var essentielt, at animationsfilmen også kunne fortælle historien skarpt, når lyden blev slukket – eksempelvis på sociale medier og på kommunens infoskærme.

Video om musik til kampagne for Vejle Musik- og Kulturskole

Løsning

Fire farverige og fængende film

For at omsætte grundfortællingen til animation på eksempelvis sociale medier, skar vi den ind til kernen – og op i skiver: Dyrk det. Styrk det. Vær dig selv. Med os.

Og i stedet for at lave én lang film, besluttede vi os for at lave fire korte film; en for hvert af Vejle Musik- og Kulturskoles hovedområder: Drama, kunst, musik og skrivning.

Hver af filmene fik sin egen fortælling og sin eget overraskende plottwist, og sammen med illustratoren og animatoren Maria Tran blev der fastlagt en simpel og samtidig skarp visuel tone. Iøjnefaldende farver, overraskende elementer og levende billedsprog får skolen til at fremstå som et rart, trygt og åbent sted at være.

Vi allierede os derudover med lyddesigneren Asger Lindqvist, så lydsiden leverede sin helt egen oplevelse – samtidig med, at filmene kunne ses og forstås uden lyd.

Video om billedkunst til kampagne for Vejle Musik- og Kulturskole

Resultat

To i en

De fire film fortæller historien om et sted, hvor der er plads til at være kreativ, og hvor du både kan fordybe dig og forny dig.

De formidler en grundfortælling, men samtidig omsætter de den til haps-size, der fungerer på de hurtigere medier

Video om drama til kampagne for Vejle Musik- og Kulturskole

Holdet bag

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 10 05 05
mb@czoo.dk

Marie Dam
Marie Dam

Advisor
Analysis & strategy
+45 28 59 43 90
md@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 10 05 03
mrp@czoo.dk

Signe Schmidt er senior projektleder hos Creative ZOO.
Signe Schmidt

Senior Project Manager
+45 61 77 02 32
ss@czoo.dk

Lignende projekter

eReolen - Klippe-klistre-kampagne

En blå baggrund, hvor den røde tekst: De første digitale skridt, er centreret i midten. Kampagne for Medierådet, lavet af Creative ZOO.

Medierådet – Kampagne til forældre og fagpersoner

Aalborg Universitet

Fårup Sommerlands nye kampagne, Lysfald, der visualiseres i forgrunden af en skov der oplyses af små lamper. En grafisk illustration skabt af Creative ZOO.

Fårup Sommerland – Kampagneidentitet og navn

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Kontakt Morten, hvis dit brand skal ud over rampen.