En grundfortælling er en kortere strategisk tekst om din virksomhed, der fungerer som pejlemærke for kommunikationen. Det er den maggiterning, som tydeligt fortæller, hvem I er, og hvad I gør for hvem.
Mulighederne i grundfortællingen - også kaldet kernefortællingen - er mange, men typisk vil indholdet forholde sig til emner som organisationernes historie, kultur og kompetencer samt position, produkter, værdier, menneskesyn, differentieringsparametre og målgrupper.
Hvad kan du bruge grundfortællingen til?
Grundfortællingen et uvurderligt redskab – internt såvel som eksternt. Den afgiver et løfte udadtil samtidigt med, at den forpligter indadtil. Du skal bruge grundfortællingen som en vigtig del af din virksomheds branding og corporate storytelling. Betragt den som et strategisk værktøj, der sikrer den røde tråd i stil, tone og indhold på tværs af alt, hvad I foretager jer i virksomheden. Du kan ligeledes bruge brudstykker fra grundfortællingen i din øvrige kommunikation eller som inspiration til dit indhold.
Hvordan kan vi hjælpe med din grundfortælling?
Vi ville lyve, hvis vi sagde, at det var nemt og hurtigt at udvikle en grundfortælling. Det kræver grundig indsigt i virksomheden, forståelse for markedet og branchen samt gode formidlingsevner. Vi kan hjælpe med at finde ind til kernen i virksomheden og sætte ord på, hvem I er, hvorfor I eksisterer, og hvordan I adskiller jer fra konkurrenterne, så I opnår sammenhæng og troværdighed i jeres branding på alle parametre; fra kommunikation til design.
En grundfortælling står sjældent alene, den skal blandt andet spille sammen med den visuelle identitet, men brug også elementer fra grundfortællingen i jeres CSR-kommunikation eller implementer den i din strategi på de sociale medier.
Vi kan rådgive dig i, hvordan du sikrer det optimale output fra din virksomhedes fortælling – det skaber resultater og giver ro i maven.