czoo

Observatoriet
– Nyt navn og ny identitet


Se mere

Danmarks største observatorium, Brorfelde Observatorium havde brug for en stjerneklar og lysende visuel identitet. Bogstavelig talt. Løsningen omfattede blandt andet et nyt navn, et nyt logo og et større spænd mellem alt under stjernerne og alt under jorden.

Danmarks største observatorium og teleskop, daværende Brorfelde Observatorium, beskæftiger sig ikke kun med kosmos og konstellationer, men med alt mellem himmel og jord. Og faktisk også det under jorden. Dette brede fokus kommunikeres ydermere til en bred målgruppe fra de yngste til de ældste.

Det gør udfordringen større, når man skal genopfinde en kundes identitet, men det er sådanne opgaver, vi elsker. Det er her, hvor vi får lov til at drømme, udforske og opdage, som Observatoriet gør det hver eneste dag.

Kunde
Observatoriet
Ydelser


Jesper Vorre er Creative Director og partner i Creative ZOO Jesper Vorre

Creative Director
Partner
+45 52 100 504
jv@czoo.dk

Identitetsudvikling til Observatoriet
Nyt logo til Observatoriet Nyt logo til Observatoriet
Nyt identitet til Observatoriet.

Opgave

Flot er ikke nødvendigvis godt

Da Brorfelde Observatorium kom til os, havde de et flot og artistisk logo. Men vi lever i en verden, hvor et logo kun bliver mindre brugbart, jo mere detaljeret det er, og det var observatoriets logo i høj grad et eksempel på. Logoet gav således udfordringer, når det skulle skaleres ned til blandt andet pjecer, breve og profilikoner på sociale medier.

Samtidigt stod de med et visuelt udtryk, der generelt havde for meget fokus på astronomi - i et opdagelsescenter, der også formidler geologi både på og under jorden.

Vores opgave var at skabe et CVI, der kunne rumme bredden, og som kunne bruges overalt uanset medie og situation. I processen fandt vi dog ud af, at der først skulle ske en endnu mere grundlæggende ændring: navnet.

Ny identitet til Observatoriet.

Løsning

Observatoriet i nye klæder

Det var allerede i opstartsprocessen, vi fandt ud af, at et af Brorfelde Observatoriums problemer var netop “Brorfelde Observatorium”. Den største ændring, de kunne lave, ville være at gøre det enklere, markere sig, tage position og omfavne stoltheden som førende på området. De skulle ikke bare være et observatorium. De skulle være Observatoriet.


Navneændringen gik i tråd med udviklingen af det visuelle univers. Observatoriet fandt sin kerne, der hvilede på ambition, nysgerrighed og begejstring. Vi udviklede logo og farvepalette, der i sig selv opfordrede til nysgerrig udforskning af de mange delelementer og symbolikker, der repræsenterede himmel, jord og det underjordiske samt de karaktertræk, der udgjorde Observatoriet.

Ny identitet til Observatoriet.

Resultat

Visuel identitet – på jorden under himlen

Observatoriet er blevet til Observatoriet - også visuelt - i sin helt egen modige og eventyrlystne, men også stærkt faglige, karakter. De har fået et logo og CVI med karakteristiske farver, skrifttype og visuelle elementer, der skiller sig ud og kan bruges på alle overflader – digitalt og analogt. Vi har sammen taget springet og givet Observatoriet værktøjerne til at sætte sig i førersædet som dem, der gør det sejt at nørde og gør det uhåndgribelige håndgribeligt – for både allermindste unger til de allermest nørdede.

Vi har været meget begejstrede for samarbejdet med Creative ZOO, der udover at have vist god forståelse og respekt for vores DNA, også har hjulpet os til at blive skarpere på os selv – hvilket har resulteret i en klar visuel profil, jeg er overbevist om, vil styrke vores brandposition.

Julie Bouchet

Leder, Observatoriet i Brorfelde

Holdet bag

Jesper Vorre er Creative Director og partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director
Partner
+45 52 100 504
jv@czoo.dk

Signe Schmidt er projektleder hos Creative ZOO.
Signe Schmidt

Project Manager
+45 61 77 02 32
ss@czoo.dk

Jacob Tejlmand
Jacob Tejlmand

Designer
+45 40 95 23 24
jt@czoo.dk

Lignende projekter

Creative ZOO var med, da Kvindemuseet skiftede navn til KØN, og en ny identitet blev skabt med blandt andet maling, tusch og tape

KØN Museum

SERWIZ – Nyt brand på rekordtid

HumanAct har fået ny visuel identitet - udviklet og designet af Creative ZOO.

HumanAct

Ny visuel identitet til Hotel Opus, som er en del af hotellerne i Munkebjerg-kæden.

Hotel Opus

Morten Søholm er partner og tekstforfatter hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Concept & Strategy
Founding Partner

+45 60 66 30 60
morten@czoo.dk

Vil du også have en visuel identitet, der matcher dit brand? Så kontakt Morten.