FORT

Fra Koldkrigsmuseum Stevnsfort til FORT - en militærhistorisk tidskapsel

Engang var Stevns en strategisk placering for danske militærtropper, fordi man frit kunne overvåge skibstrafikken gennem Øresund og skyde mod fjendtlige skibe. I dag rummer destinationen en fascinerende tidskapsel, der tager dig mere end 70 år tilbage i verdenshistorien og frem gennem den kolde krig.

Stevnsfortet er en del af Østsjællands Museer, som ønskede at udvikle deres oplevelsesdestinationer og opnå større rækkevidde. Det indebar en rebranding og repositionering af Koldkrigsmuseum Stevnsfort, som skulle have en identitet og grundfortælling, der indfanger autenticiteten og de rå rammer, der står som et vidnesbyrd om en tid, der har præget vores historie. 

“Vi har oplevet Creative ZOO som en tæt og professionel sparringspartner. De har formået at balancere vores behov for kvalitet og fornyelse – og gjort processen både inspirerende og effektiv.”
Katrine Raahauge Damkjær
Kommunikationschef - Østsjællands Museer
En unik oplevelse med en stærk stemme

Den største strategiske udfordring var at afgøre, om Koldkrigsmuseum Stevnsfort skulle have sit eget brand, eller om Østsjællands Museum, Geomuseum Faxe og Koldkrigsmuseum Stevnsfort fortsat skulle fremstå som én samlet enhed. Vi valgte at udfolde de tre destinationer som selvstændige brands, fordi hver især rummer et unikt potentiale. Derfor udviklede vi tre særskilte identiteter: KALK, FORT og Østsjællands Museer. I dag fungerer KALK og FORT som individuelle brands med Østsjællands Museer som den samlende organisation 

At give Stevnsfortet en stærk og selvstændig identitet, der rækker ud over Danmarks grænser, krævede en brandstrategi og et navn, der havde den gennemslagskraft, som stedet rummer. En identitet, der kunne positionere Stevnsfort som den historiske og unikke koldkrigsoplevelse, det er. En identitet, der pirrer nysgerrigheden og signalerer oplevelse og læring midt i historien. 
 
Gennem grundig research og et stærkt samarbejde med Østsjællands Museer, der har været modige og fleksible, fik vi indsigt i, hvad Koldkrigsmuseum Stevnsfort var, og hvad det kunne blive. Processen viste, at stedet havde potentiale til at stå som selvstændigt brand med sin egen stemme, der fremhæver det storslåede ved stedet.

Vi fulgte de underjordiske gange og fandt FORT

Det resulterede i FORT – et navn, der er kort, slagkraftigt og genkendeligt på tværs af sprog. I forlængelse af navneændringen udarbejdede vi en ny visuel identitet og grundfortælling, der kommunikerer den oplevelse, du får, når du besøger stedet.

Logoet er udviklet med stencil-typografi og former inspireret af bunkerarkitektur, mens farvepaletten med signalrød, grøn og antracit understøtter den militære æstetik. Den visuelle identitet fremhæver det, der gør stedet særligt: mørket, de underjordiske gange og følelsen af at stå midt i historien. Payoff’et “A Cold War Experience” understreger løftet om en deltagende museumsoplevelse. 

En militærhistorisk brandidentitet

FORT står i dag som et gennemslagskraftigt, selvstændigt brand, der signalerer oplevelse og militærhistorisk autenticitet. Skiftet var strategisk timet lige op til højsæsonen, hvor FORT så en stigning i besøgende på 22%.

Brandet matcher stedets muligheder, og i samspil med KALK (tidligere Geomuseum Faxe) bidrager det til, at Østsjællands Museer har fået større rækkevidde.

Selvom FORT har sin egen identitet, er det bygget på det samme fundament som KALK - det er hands on, og det er for hele familien. Det er helt unikke steder, der taler til den nysgerrige og oplevelseslystne, som vil træde ind i historien. 

Er du nysgerrig på, hvordan vi udviklede KALK som brand? Så kan du læse om casen lige her.

Relaterede cases

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du også have en visuel identitet, der matcher dit brand? Så kontakt Jesper.
SPOT på Fremtidens Oplevelser - Forretning, fokusering og forventning.
Nytårs-SPOT 2026: Fremtidens oplevelser
Kom til SPOT