KALK

Oldgamle organismer i nye klæder

Faxe Kalkbrud er en helt unik destination i Danmark, hvor du bogstaveligt talt kan grave dig ned i 63 millioner års historie. Men hvordan formidler man bedst den fortælling, så det får rækkevidde til at pirre nysgerrigheden fra Sjælland til Jylland og på tværs af landegrænser? Som led i udviklingen af Østsjællands Museer har vi udviklet navn, grundfortælling og visuel identitet, der giver museet den status, stedet fortjener.

Som en del af en større repositionering og rebranding af Østsjællands Museum har vi arbejdet med museets brand og underbrands. For at kunne udfolde destinationens fulde potentiale står det nu som et selvstændigt brand med navnet KALK. Et navn, der kridter banen op som et sted, hvor du får historien helt ind under neglene.

Vi gravede i historien og fandt en ny strategi

Om Geomuseum Faxe skulle være et selvstændigt brand eller blive en samlet enhed med Østsjællands Museum og Koldkrigsmuseum Stevnsfort, var opgavens største strategiske spørgsmål. For at give hvert sted den gennemslagskraft, det rummer, valgte vi at udfolde oplevelsesdestinationerne som tre brands: KALK, FORT og Østsjællands Museer. Nu fungerer KALK og FORT som individuelle brands med Østsjællands Museer i spidsen.

Vi gik eksplorativt til opgaven, og gennem et stærkt samarbejde med Østsjællands Museer gravede vi os frem til indsigter, der gjorde det klart, at stedet skulle have sin egen stemme. I processen holdt vi workshops med medarbejdere, ledelse og bestyrelsen samt afviklede fokusgrupper med gæster og frivillige. Det resulterede i en ny brandidentitet, der formidler stedets DNA ved at invitere publikum til at træde ind i historien - ikke som tilskuere, men som nysgerrige opdagelsesrejsende, der graver, mærker og oplever naturens fortællinger.

Et nyt navn til en oldgammel fortælling

På baggrund af vores indsigter kunne vi udpege en klar retning for det tidligere Geomuseum Faxe med navneændring, nyt design og en grundfortælling, der tydeliggjorde det fantastiske ved stedet. Navnet KALK er kort, råt og umiddelbart forståeligt - også udenfor Danmark.

Logoet er inspireret af kalkens strukturer og fossilernes former, og den visuelle identitet er bygget på en taktil farvepalette, legende typografi og en billedstil tæt på naturen. Tilsammen formidler det nye brand-DNA stedets identitet - det inviterer til berøring, handling og opdagelse, og det understøtter grundfortællingens budskab: “Dig into the pre-historic”. 

En brandidentitet der lover nye opdagelser

I dag står KALK som et selvstændigt brand, der taler lige klart til en lokal skoleklasse som en udenlandsk besøgende. Et brand, der skaber nysgerrighed og signalerer kvalitet. Selvom stedet har sin egen identitet, er det bygget på det samme fundament som FORT (tidligere Koldkrigsmuseum Stevnsfort), der også er en oplevelsesdestination under Østsjællands Museer.

Det er hands on, det er for hele familien, og det har internationalt sigte. Begge steder er helt unikke destinationer i Danmark, som tager dig tilbage i historien som en nysgerrig opdagelsesrejsende.

Er du nysgerrig på, hvordan vi udviklede FORT som brand? Så kan du læse om casen lige her.

“Vi har oplevet Creative ZOO som en tæt og professionel sparringspartner. De har formået at balancere vores behov for kvalitet og fornyelse – og gjort processen både inspirerende og effektiv.”
Katrine Raahauge Damkjær
Kommunikationschef - Østsjællands Museer
Relaterede cases

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du også have en visuel identitet, der matcher dit brand? Så kontakt Jesper.
Silhouetten af en and, der kigger ind i et spejl
Podcast: Tæt på fortællingen
Hør podcast