KØN

En aktivistisk identitet

Maling, tusch og tape. Det var de redskaber, KØNs medarbejdere brugte til at (med)skabe en ny font og en ny identitet for museet, der kombinerer historien med en aktivistisk tilgang til nu- og fremtiden

Efter en længere proces har Kvindemuseet i begyndelsen af 2021 skiftet navn til KØN. Det nye navn understreger, at museet har ansvaret for kønnenes kulturhistorie, ikke alene kvindernes – selv om kvindernes køns- og kulturkamp er en væsentlig del af museets DNA.

Som en del af navneskiftet er der brug for en ny identitet, der understreger museets rødder og holdninger.

En identitet, der kan mærkes

KØN bygger på resultaterne af 1970’ernes kvindekamp og aktivisme. Selv om vi er nået langt i forhold til eksempelvis ligestilling, er der stadig kampe at kæmpe. Og det gør KØN. De dokumenterer ikke alene fortiden. De skaber fremtiden. De råber højt. Ikke for at få folk ind på museet, men for at få folk i tale.

KØN skal med andre ord have en identitet, der afspejler aktivisme, kvindehistorie, kønsroller, kønsidentitet og #ligestillingforalle. En identitet, der lever op til budskabet om, at ”gender is fluid and so is our identity”.

Afsæt i protestplakater

Få ting råber ”protest” lige så højt som de håndskrevne plakater, der farver gaderne med skarpe, ironiske budskaber fra hjertet. Så Creative ZOO giver det skrevne ord plads og kraft. Fonten er det bærende element. Og vi bryder med det pæne. Der er leget med maling og eksperimenteret med tusch og tape. I fællesskab er der skabt et alfabet af anarkistiske bogstaver, der har aktivismen til fælles.

En fleksibel identitet

Museet har nu en identitet, der adskiller dem markant fra både det tidligere og fra andre museer. Og de har fået et værktøj, der både er hurtigt, hårdtslående og præcist.

Med ord som ammunition, kan de reagere hurtigt, kommunikere og holde fast i en tydelig identitet – uden at være bundet af alt for faste rammer. De kan fortælle, at ”Museums are awesome because everyone shuts the fuck up” og give dig mulighed for at hæve stemmen, spørge og sige, hvad du mener.

Eller med deres egne ord: ”Vi fortæller historier, der sjældent bliver fortalt. Fra korsetter til Kussomaten, fra demokratihistorie til penisforlænger, fra rødstrømper til kønshormoner, fra Mathilde Fibiger til barsel til farmand …”

Update primo 2023: Navne- og identitetsskiftet skete i 2021. I 2022 slog KØN museets egen publikumsrekord med flere længder, og samtidig kunne de registrere, at andelen af mandlige besøgende var hævet fra 15 % i 2020 til 38 % i 2022. Ydermere var 63 % af de besøgende i alderen 14-29 år, hvor landsgennemsnittet for museer er 18 %. Intet af dette kan naturligvis tilskrives et nyt navn eller en ny identitet alene, så vi vil bare sige: "Museums like KØN are awesome because they DON'T shut the fuck up"!

Relaterede cases

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du også have en visuel identitet, der matcher dit brand? Så kontakt Jesper.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator