czoo

KØN
En aktivistisk identitet


Creative ZOO har udviklet en ny identitet for KØN - tidligere Kvindemuseet - med blandt andet tape, maling og tusch Creative ZOO har udviklet en ny identitet for KØN - tidligere Kvindemuseet - med blandt andet tape, maling og tusch
Se mere

Maling, tusch og tape. Det var de redskaber, KØNs medarbejdere brugte til at (med)skabe en ny font og en ny identitet for museet, der kombinerer historien med en aktivistisk tilgang til nu- og fremtiden

Efter en længere proces har Kvindemuseet i begyndelsen af 2021 skiftet navn til KØN. Det nye navn understreger, at museet har ansvaret for kønnenes kulturhistorie, ikke alene kvindernes – selv om kvindernes køns- og kulturkamp er en væsentlig del af museets DNA.

Som en del af navneskiftet er der brug for en ny identitet, der understreger museets rødder og holdninger.

Kunde
KØN Museum
Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO. Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 10 05 05
mb@czoo.dk

KØN bygger på 70'ernes aktivisme og kvindekamp KØN bygger på 70'ernes aktivisme og kvindekamp

Opgave: En identitet, der kan mærkes

KØN bygger på resultaterne af 1970’ernes kvindekamp og aktivisme. Selv om vi er nået langt i forhold til eksempelvis ligestilling, er der stadig kampe at kæmpe. Og det gør KØN. De dokumenterer ikke alene fortiden. De skaber fremtiden. De råber højt. Ikke for at få folk ind på museet, men for at få folk i tale.

KØN skal med andre ord have en identitet, der afspejler aktivisme, kvindehistorie, kønsroller, kønsidentitet og #ligestillingforalle. En identitet, der lever op til budskabet om, at ”gender is fluid and so is our identity”.

KØN vil ikke alene dokumentere historien. De vil skabe den KØN vil ikke alene dokumentere historien. De vil skabe den
Alle bogstaver i KØNs nye font er skabt i hånden - og så tilpasset så alt ikke stikker ud

Løsning: Afsæt i protestplakater

Få ting råber ”protest” lige så højt som de håndskrevne plakater, der farver gaderne med skarpe, ironiske budskaber fra hjertet. Så Creative ZOO giver det skrevne ord plads og kraft. Fonten er det bærende element. Og vi bryder med det pæne. Der er leget med maling og eksperimenteret med tusch og tape. I fællesskab er der skabt et alfabet af anarkistiske bogstaver, der har aktivismen til fælles.

KØNs font kan meget: Herunder skabe logoet
Skarpe budskaber er en del af KØNs identitet. Det understøtter det nye design Skarpe budskaber er en del af KØNs identitet. Det understøtter det nye design

Resultat: En fleksibel identitet

Museet har nu en identitet, der adskiller dem markant fra både det tidligere og fra andre museer. Og de har fået et værktøj, der både er hurtigt, hårdtslående og præcist.

Med ord som ammunition, kan de reagere hurtigt, kommunikere og holde fast i en tydelig identitet – uden at være bundet af alt for faste rammer. De kan fortælle, at ”Museums are awesome because everyone shuts the fuck up” og give dig mulighed for at hæve stemmen, spørge og sige, hvad du mener.

Eller med deres egne ord: ”Vi fortæller historier, der sjældent bliver fortalt. Fra korsetter til Kussomaten, fra demokratihistorie til penisforlænger, fra rødstrømper til kønshormoner, fra Mathilde Fibiger til barsel til farmand …”

Update primo 2023: Navne- og identitetsskiftet skete i 2021. I 2022 slog KØN museets egen publikumsrekord med flere længder, og samtidig kunne de registrere, at andelen af mandlige besøgende var hævet fra 15 % i 2020 til 38 % i 2022. Ydermere var 63 % af de besøgende i alderen 14-29 år, hvor landsgennemsnittet for museer er 18 %. Intet af dette kan naturligvis tilskrives et nyt navn eller en ny identitet alene, så vi vil bare sige: "Museums like KØN are awesome because they DON'T shut the fuck up"!

KØNs placering i det gamle Rådhus i hjertet af Aarhus danner en perfekt baggrund for museets aktivistiske approach KØNs placering i det gamle Rådhus i hjertet af Aarhus danner en perfekt baggrund for museets aktivistiske approach
KØNs nye font fungerer på både facaden og gaden. Den skaber blikfang og genkendelighed KØNs nye font fungerer på både facaden og gaden. Den skaber blikfang og genkendelighed
KØN har noget på hjerte for kampen for kønnene er langt fra slut KØN har noget på hjerte for kampen for kønnene er langt fra slut
I kombinationen med den mere stramme brug af fonten skiller de håndlavede bogstaver sig ekstra meget ud I kombinationen med den mere stramme brug af fonten skiller de håndlavede bogstaver sig ekstra meget ud

Holdet bag

Jesper Vorre er Creative Director og senior partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director,
Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv@czoo.dk

Jacob Tejlmand
Jacob Tejlmand

Designer
+45 40 95 23 24
jt@czoo.dk

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 10 05 05
mb@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 10 05 03
mrp@czoo.dk

Lignende projekter

Serwiz - CVI fra bunden

Ny visuel identitet til Hotel Opus, som er en del af hotellerne i Munkebjerg-kæden.

Hotel Opus

Creative ZOO har designet en ny visuel identitet til Idealhuse, der bl.a. omfatter et nyt, dynamisk logo.

Idealhuse

HumanAct har fået ny visuel identitet - udviklet og designet af Creative ZOO.

HumanAct

Morten Søholm er forunder, senior partner og advisor hos Creative ZOO.
Morten Søholm

Strategic Advisor, Senior Partner
Concept & strategy

+45 60 66 30 60
ms@czoo.dk

Kontakt os, hvis du også vil se din virksomhedskultur designet i en skrifttype, så tager vi en uformel snak om, hvad vi kan gøre for dig.