Resultat: En fleksibel identitet
Museet har nu en identitet, der adskiller dem markant fra både det tidligere og fra andre museer. Og de har fået et værktøj, der både er hurtigt, hårdtslående og præcist.
Med ord som ammunition, kan de reagere hurtigt, kommunikere og holde fast i en tydelig identitet – uden at være bundet af alt for faste rammer. De kan fortælle, at ”Museums are awesome because everyone shuts the fuck up” og give dig mulighed for at hæve stemmen, spørge og sige, hvad du mener.
Eller med deres egne ord: ”Vi fortæller historier, der sjældent bliver fortalt. Fra korsetter til Kussomaten, fra demokratihistorie til penisforlænger, fra rødstrømper til kønshormoner, fra Mathilde Fibiger til barsel til farmand …”
Update primo 2023: Navne- og identitetsskiftet skete i 2021. I 2022 slog KØN museets egen publikumsrekord med flere længder, og samtidig kunne de registrere, at andelen af mandlige besøgende var hævet fra 15 % i 2020 til 38 % i 2022. Ydermere var 63 % af de besøgende i alderen 14-29 år, hvor landsgennemsnittet for museer er 18 %. Intet af dette kan naturligvis tilskrives et nyt navn eller en ny identitet alene, så vi vil bare sige: "Museums like KØN are awesome because they DON'T shut the fuck up"!