Skuldborg Bryghus

Udvikling af ølunivers

Skuldborg Bryghus

Kreativitet og lyst er det bærende element for udviklingen af en serie øletiketter for Skuldborg Bryghus - sammen med fx gotiske bogstaver, trykpressetypografi, stiplede baggrundsstreger, ornamenter og border.

Historien om vores samarbejde med Skuldborg Bryghus er en længere, halvkompliceret fortælling, der både indeholder drager, nisseafbrænding og en opdigtet by

Og så bygger den på en løgn. Det er også historien om nørdede og passionerede medarbejdere, som ikke bare arbejder med brandudvikling for at få smør på brødet – men fordi de ikke kan lade være med at tænke i kreative løsninger.

Ustyrlig trang til design

På kontoret er der en stor forkærlighed for podcast-universet ”r8Dio - Undskyld Vi Roder”. Det er her, historien starter. Podcast-serien handler om opstarten af en fiktiv radiostation i den opdigtede by, Skuldborg. Særligt én af vores designere er trofast lytter af podcasten, og han beslutter sig derfor for at lave et byskilt til Skuldborg, som han sender ind til holdet bag podcasten. Det bliver der taget rigtig godt imod.

I takt med podcastens stigende popularitet vokser det fiktive univers sig større og større og mere og mere skævt. Skuldborg Bryghus bliver en del af fortællingen, hvor det omtales som Danmarks ældste bryggeri. Efter sigende skulle bryghuset gå helt tilbage til vikingetiden samt have spillet en rolle, da Dannebrog faldt ned fra himlen. Til de faste lytteres store glæde bliver det besluttet at bringe det fiktive til live ved at sætte en række øl fra ”Skuldborg Bryghus” i produktion.

Det kræver naturligvis, at man designer en etikette. Og det er her, Creative ZOO kommer ind i billedet – igen.

Gamle greb på nye flasker

Løsningen fra Creative ZOO bærer præg af alsidig designforståelse og indgående viden om podcasten. Etiketten er en videreudvikling af byskiltet, hvorfor nogle af elementerne går igen - heriblandt de to bydrager, Gorm & Bent, og en brændende nisse, som er fast inventar i ”sagnet” om Skuldborg.

Hele designet er håndtegnet for at skabe en høj autenticitet. Opbygningen af designet er klassisk med inspiration fra gamle øletiketter. Der er brugt traditionelle greb såsom gotiske bogstaver, trykpressetypografi, stiplede baggrundsstreger, ornamenter og border. Der er tilføjet papirtekstur til etiketten for at skabe en antik fornemmelse.

A very particular set of skills

Kombinationen af designkundskaber og stor baggrundsviden om podcastuniverset gjorde det muligt for os at lave en unik etikette spækket med finurlige referencer. Det lykkedes at skabe en rød tråd, som gjorde, at vores design blev valgt til at pryde flaskerne. Senere blev den første etikette videreudviklet til flere nye øltyper, og der blev udviklet ”frog eyes” på toppen af fadølshanerne samt en multi-gaveæske.

I juni 2022 blev det muligt at smage øllene for første gang, da folkene bag r8Dio åbnede en Skuldborg ”ambassade” i Kødbyen i København. Snart bliver flaskerne dog endnu mere udbredte, da de kommer på hylderne i flere butikker rundt om i landet. Så hold godt øje med sortimentet i din lokale butik, hvis du skal have fat i en ægte, velsmagende øl fra en fiktiv by med et ældgammelt, nyudviklet design. ”Skuld’ det være – så skuld’ det være en Skuldborg.”

 

SKÅL!

Lignende projekter

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du vide mere om vores arbejde med etiketter (eller andet design)? Kontakt Jesper for en uformel snak om, hvordan vi kan hjælpe.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator