Udvikling af ølunivers
Kreativitet og lyst er det bærende element for udviklingen af en serie øletiketter for Skuldborg Bryghus - sammen med fx gotiske bogstaver, trykpressetypografi, stiplede baggrundsstreger, ornamenter og border.
Kreativitet og lyst er det bærende element for udviklingen af en serie øletiketter for Skuldborg Bryghus - sammen med fx gotiske bogstaver, trykpressetypografi, stiplede baggrundsstreger, ornamenter og border.
Historien om vores samarbejde med Skuldborg Bryghus er en længere, halvkompliceret fortælling, der både indeholder drager, nisseafbrænding og en opdigtet by
Og så bygger den på en løgn. Det er også historien om nørdede og passionerede medarbejdere, som ikke bare arbejder med brandudvikling for at få smør på brødet – men fordi de ikke kan lade være med at tænke i kreative løsninger.
På kontoret er der en stor forkærlighed for podcast-universet ”r8Dio - Undskyld Vi Roder”. Det er her, historien starter. Podcast-serien handler om opstarten af en fiktiv radiostation i den opdigtede by, Skuldborg. Særligt én af vores designere er trofast lytter af podcasten, og han beslutter sig derfor for at lave et byskilt til Skuldborg, som han sender ind til holdet bag podcasten. Det bliver der taget rigtig godt imod.
I takt med podcastens stigende popularitet vokser det fiktive univers sig større og større og mere og mere skævt. Skuldborg Bryghus bliver en del af fortællingen, hvor det omtales som Danmarks ældste bryggeri. Efter sigende skulle bryghuset gå helt tilbage til vikingetiden samt have spillet en rolle, da Dannebrog faldt ned fra himlen. Til de faste lytteres store glæde bliver det besluttet at bringe det fiktive til live ved at sætte en række øl fra ”Skuldborg Bryghus” i produktion.
Det kræver naturligvis, at man designer en etikette. Og det er her, Creative ZOO kommer ind i billedet – igen.
Løsningen fra Creative ZOO bærer præg af alsidig designforståelse og indgående viden om podcasten. Etiketten er en videreudvikling af byskiltet, hvorfor nogle af elementerne går igen - heriblandt de to bydrager, Gorm & Bent, og en brændende nisse, som er fast inventar i ”sagnet” om Skuldborg.
Kombinationen af designkundskaber og stor baggrundsviden om podcastuniverset gjorde det muligt for os at lave en unik etikette spækket med finurlige referencer. Det lykkedes at skabe en rød tråd, som gjorde, at vores design blev valgt til at pryde flaskerne. Senere blev den første etikette videreudviklet til flere nye øltyper, og der blev udviklet ”frog eyes” på toppen af fadølshanerne samt en multi-gaveæske.
Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak