KUFA

Kunsten at stikke ud

Hvordan gør man en 40-årig fagforening relevant i dag uden at miste forbindelsen til sin historie og relation til medlemmerne? Vi hjalp Danske Billedkunstneres Fagforening med at blive til Kunstnernes Fagforening – eller bare KUFA. Et navn, en identitet og et website, der matcher kunstens kraft og fællesskabets styrke.

Kunst er en uundværlig del af vores samfund. Men at være kunstner har aldrig været den mest sikre karrierevej. Bag kunsten står mennesker, der har brug for rettigheder, rygdækning og faglig styrke. KUFA – Kunstnernes Fagforening – arbejder for netop dét.

Men deres navn, identitet og digitale tilstedeværelse haltede efter virkeligheden – uden de store ændringer i fagforeningens 40-år lange historie. Vi hjalp Danske Billedkunstneres Fagforening med at blive til KUFA og med at blive en skarpere version af sig selv.

En restaurering, der stod for tur

KUFA kom til os som Danske Billedkunstneres Fagforening. De havde brug for at gentænke sig selv. Ikke deres formål, men deres formidling. De stod med et navn, der kun fortalte halvdelen af historien. Og et udtryk, der risikerede at fremstå tungt og uaktuelt. Der skulle mere nerve, skarphed og samtidighed ind i både det visuelle og det digitale.

Samtidig skulle løsningen ikke kun stå stærkt for KUFA, men også fungere som fundament for datterselskabet KKART. Det stillede krav til både strategi og struktur. Identitet og website skulle kunne arbejde på tværs og være lige så funktionelle, som de var æstetiske.

Skabt med kunstnerisk kant

Med udgangspunkt i en Brand DNA-workshop udviklede vi KUFA – Kunstnernes Fagforening – som nyt navn og ny identitet. Navnet skulle være kortere og mere præcist, men samtidig rumme hele medlemskaren og ikke bare billedkunstnerne. Vi tog afsæt i den kunstneriske skabertrang og faglige kampgejst og skabte et brand, der både insisterer og inviterer. 

Den visuelle identitet er skarp, enkel og modig. Vi udviklede et website og medlemsportal bygget op omkring overskuelige moduler, der passede til identiteten, men med en systemstruktur der understøtter både KUFA og KKART. Vi udviklede desuden tekster, nyhedsbrevsskabeloner, SEO-træning og en logo-video, der lancerede identiteten.

En stærkere stemme for kunstnerne

KUFA står i dag som en tydelig fagforening for professionelle kunstnere med en stærk identitet og en brugervenlig digital platform. Navnet er kort og klart. Identiteten har karakter og kant. Og websitet gør det let at finde svar, blive medlem og følge med.

KUFA har fået de redskaber, de skal bruge, for at kommunikere stærkere og stå skarpere. Både overfor nuværende medlemmer, nye kunstnere og et samfund, der har brug for nogen, der siger: Vi skaber, derfor er vi.

Relaterede cases

Jesper Vorre
Creative Director, Senior Partner
+45 52 10 05 04
jv|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du også have hjælp til at gentænke dit brand? Så kontakt Jesper.
SPOT-seminar: Gør ESG til en del af jeres kommunikation.
Kom til SPOT