Kommunikation

Som kommunikationsansvarlig skal du ofte balancere mellem det strategiske og det meget praktiske. Det kan derfor være en udfordring at se længere ud i fremtiden og programmere GPS'en til en destination, der ligger længere ude i (tids)horisonten, selvom det kan være til gavn for virksomhedens langsigtede succes.  

Kommunikation der binder os sammen

Som kommunikationsansvarlig har du en omfattende rolle i virksomheden. Dine arbejdsopgaver kan være meget alsidige, for groft sagt, så kan alt være kommunikation – lige fra strategisk sparring med ledelsen til at sikre, at I kommunikerer via de rigtige medier og til den rigtige målgruppe. Målet er at finde en balance mellem at tænke langsigtet og samtidig håndtere de løbende opgaver.

Hos Creative ZOO har vi mange års erfaring med både strategisk, taktisk og helt lavpraktisk samarbejde. Nogle gange hjælper vi med at sætte en retning, andre gange laver vi social media playbooks eller løser nogle af dine opgaver – fx at strukturere historier til forskellige medier – så du kan bevare det større overblik. 

6 relevante pointer, når kommunikation skal give resultater

Guiden til kommunikationsmedarbejdere: Skab balance mellem virksomhed og omverdens behov på kort og lang sigt med disse fem pointer.

1Husk at tænde det lange lys

Optimer indsatsen ved at fokusere på langsigtede strategier, der skaber vedvarende værdi. Selvom de måske ikke giver øjeblikkelige resultater, har de tendens til at generere betydelige fordele på lang sigt. Dyk ned i omfattende undersøgelser og udarbejd strategiske kommunikationsinitiativer, der har en vedvarende, positiv indvirkning.

2Effektiv historiefortælling

Fokuser på at skabe engagerende og overbevisende historier – gennem en stærk grundfortælling eller en gennemgående kommunikativ strategi på tværs af jeres platforme. Den gode historie kan skabe en dybere forbindelse mellem jer og målgruppen og styrke brandets troværdighed og identitet.

3Strategisk kanalvalg

For at sikre den mest effektive kommunikation er det nødvendigt at vælge de rette kanaler at kommunikere gennem. Dette indebærer at forstå, hvor målgruppen er mest aktiv og tilpasse kommunikationsstrategien derefter.

4Prioritér

Kvalitet frem for kvantitet. Daglig bombarderes folk med utallige reklamer, hvilket får de fleste budskaber til at drukne i mængden. Fokus, prioritering og at turde skabe modig kommunikation er afgørende for at sikre stærke og blivende budskaber.

5Arbejdet er altid først lige begyndt

Uanset om det handler om at holde sig opdateret med nye teknologier som ChatGPT, udtænke indholdsidéer eller om at vedligeholde relationer til sine eksisterende kunder, er det afgørende for en virksomhed at anskue sig selv som en del af en proces. Man forbliver ikke aktuel ved at blive, hvor man er.

6Sats på kvalitet

I skal publicere indhold løbende for at holde jer relevante, men mere er ikke altid bedre. Undgå spam og overproduktion, og husk i stedet det gennemtænkte og bearbejdede indhold, der giver særlig værdi til målgruppen.

Se vores arbejde med kommunikation
Hvad er du interesseret i?
Dem vi har hjulpet med kommunikation
Med fokus på kvalitet, design og hverdagen, arbejder vi som GRAMs leadbureau, hvor vi leverer strategi, kampagner, kommunikation og materialer, der øger brandkendskab og salg i hele Skandinavien.
Som leadbureau for Fårup har vi revitaliseret deres brandstrategi, udviklet nyt logo og grundfortælling. Med kampagnerne for "Lysfald" og "Skovbrynet" med mål om at tage Fårup fra sommerland til oplevelsesdestination.
Vi hjalp Aalborg Universitet med at opdatere deres visuelle udtryk, skabe fælles fortællinger og udvikle kreative kampagner og skarp kommunikation til potentielle og nuværende studerende.
Vi hjalp KØN med at repositionere sig fra Kvindemuseet, udviklede en stærk brandidentitet og ny grafisk profil. Vi skabte en identitet, der engagerer, bryder normer og skaber omtale og samtale.
I samarbejde med DTU har vi styrket magasinet Dynamo med skarpt layout og streamlinede processer, samt hjulpet med universitetets overordnede strategi og formater.
Vi udviklede kampagnen "De Første Digitale Skridt" for Medierådet, der vejleder forældre og fagpersoner i småbørns digitale dannelse. Gennem et kreativt online og offline univers skabte vi inspirerende indhold, der styrker digital leg og læring.
Som leadbureau for Tivoli Friheden har vi hjulpet med at udvikle en brandfortælling, skabt en stærk visuel identitet og kommunikation, der har bidraget til flere besøgsrekorder og etableret Friheden som Aarhus' mest populære attraktion.
Creative ZOO har gennem et mangeårigt samarbejde med Djurslands Bank opbygget et klart brandhierarki og ny designmanual, samt leveret kampagner, foto og grafik til diverse digitale og analog formater.
I vores arbejde med at revitalisere Kirkens Korshær som organisation og brand, har vi både arbejdet med fortælling, værdier og opdatering af den visuelle identitet. Desuden har vi udviklet på markedspositionen for organisationens ca. 230 genbrugsbutikker.
Vi har hjulpet Teknisk Landsforbund med en ny visuel identitet, magasindesign, website og mediestrategi for at skabe et brandunivers online og offline, der møder deres medlemmer i faglighed og følelser.
Magistrenes A-kasse ville tættere på de studerende - deres fremtidige medlemmer. Gennem adfærdsdesign, strategisk indsigt, animation og stærk tone of voice styrkede vi relationen til deres unge medlemmer med et MAgisk medlemsunivers.
Vores mangeårige samarbejde med Teatret Svalegangen har ført til sæsonbrochurer, stærke konceptfotos og kreative strategier. Vi har arbejdet tæt sammen om opdatering af Svalegangens website, kampagner som "United Change" og visuel storytelling til diverse sæsonforestillinger.
Vi har arbejdet med forskellige afdelinger under Aarhus Kommune med kommunikationsstrategier, indsigt og kreative kampagneløsninger baseret på dybdegående interviews og tæt dialog med målgruppen. For UngiAarhus udviklede vi fx en målrettet kampagne, der satte fokus på at få de unge til at opdage og udnytte tilbuddene i kommunen.
Vi har udviklet flere værdibaserede kampagner for AAB Silkeborg, der gennem billeder, grafik, film og fysiske elementer har forankret boligforeningens værdier og skabt stolthed blandt beboere og medarbejdere.
Vi har hjulpet Økologisk Landsforening med at give nyt liv til deres magasin, Økologisk. Vi udviklede et nyt design og optimerede redaktionelle processer, men har også udviklet kampagner og indhold, der har promoveret initiativer som Økodag.
Vi har hjulpet Skills Denmark at styrke anderkendelsen af håndværksuddannelser og gøre dem mere appellerende for især de unge. Det har vi gjort gennem strategisk brandudvikling, tydeliggørelse af værdier, og fokus på relationer gennem fx partnerskaber og events som DM i Skills.
Gennem målrettet indsigtsbaseret brandudvikling hjalp vi Randers Statsskole med at skabe en ny visuel og budskabsmæssig identitet, som førte til udviklingen af et nyt website, indholdsskabeloner og strategiarbejde for deres indsats på sociale medier.
Kunstnernes Fagforening søgte hjælp til at forny deres brand og tydeliggøre deres kommunikation omkring deres forskellige tilbud fx deres produktionsvirksomhed KKART. Vi udviklede en ny og markant visuel identitet, skabte en klar og tydelig fortælling og hjalp med en generel strategi til deres kommunikation udadtil.
Gennem forskellige kampagner med fokus på uventede læse- og lytteoplevelser, har vi flere gange hjulpet eReolen med at skabe opmærksomhed om deres e-bogs- og lydbogstilbud og differentiere dem fra andre tjenester på markedet.
Vi har udviklet strategien, fortællingen og designet til Domkirkekvarteret i Viborg, som rummer et nyt museum, der fortæller historien om Viborg som Danmarks tidligere hovedstad og centrum for kirkemagt, kongemagt og demokrati. Creative ZOO.
“Hos os er mennesket i centrum - og kampagnen har i den grad boostet den fantastiske fortælling, som vi til dagligt er en del af. Vi er stolte af resultatet, som rammer plet i forhold til vores intentioner.”
Loa Benedikte Theibel
Teamleder for Kommunikation, AAB Silkeborg
“Creative Zoo fangede essensen af vores budskab og adskilte eReolen fra lignende tilbud på en inspirerende og kreativ måde. De leverede et udtryk med kant og humor, som overgik vores forventninger.”
Emma Alnor
Projektleder, eReolen
“Creative ZOO har en unik evne til at sammensætte det rigtige hold, så vi altid får både kompetente og empatiske samt kreative og strategiske folk med i projektet. Det giver de bedste produkter og resultater.”
Morten Palm
Salgs- og Marketingchef, Tivoli Friheden
Relevant for dig

Morten Søholm
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 60 66 30 60
ms|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du vide mere om vores arbejde med kommunikation? Kontakt Morten for en uformel snak om, hvordan vi kan hjælpe.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator