Skab, styrk og plej relationen til jeres medlemmer

Alle vil være en del af et fællesskab, de kan identificere sig med. Bliv endnu skarpere til at styrke båndet til og blandt jeres medlemmer og dyrke det, I har sammen.

Bliv samlingspunktet for dem med noget til fælles

Hvorfor er jeres medlemmer egentlig medlemmer hos jer? Er det på grund af rådgivningen? Rabatterne? Eller er det noget værdipræget og følelsen af, at her hører jeg til, og det her er en del af mig? For de fleste medlemsorganisationer er svaret både/og.

Uanset hvad, er jeres målgruppe defineret af det, de har til fælles. Og selvom det giver et naturligt forspring, bringer det også et stort ansvar. For når folk identificerer sig med en organisation, er de mere investerede og har flere holdninger. Medlemmer forventer at blive repræsenteret, og de beslutninger I tager (og ikke tager) har stor indflydelse på deres selvforståelse.

Det sætter krav til jeres brandidentitet. For hvem er I for jeres medlemmer og for verden. Det er her, vi kommer ind i billedet. Vi hjælper organisationer med branding og kommunikation til medlemmer, der vil inspireres, respekteres og føle tryghed i et solidarisk fællesskab med en mission.

Den er den relation, vi har for øje i vores arbejde med magasiner, websites, kampagner, sociale medier og alle de andre steder, I møder jeres medlemmer. På en måde der kan passe ind i redaktioner og kommunikationsafdelingers hverdag.

5 ting du skal have styr på i kommunikationen mod potentielle studerende

Hvis der er nogen, der kender jeres medlemmer, er det jer. Vores erfaring med medlemskommunikation har dog afsløret 5 must-win-battles.

1Fokus på fremtidens medlemmer

Der skal nye metoder til at rekruttere og fastholde medlemmer fra Generation Z. Men det er en myte, at de unge ikke vil fællesskaberne. Så længe I er villige til at forny jer, lytte aktivt og give dem ressourcerne til at få indflydelse. 

2Vær modige

Medlemmer vil være en del af en organisation med kant, der står fast, tager chancer og viser tænder (også når de smiler). Mange organisationer har en lang historie med stolte traditioner, men pas på med at gå i stå eller bare følge med midterst i feltet – I skal gå forrest. 

3Begrav monologen

Den traditionelle envejs kommunikation har længe været en faldgrube, men for organisationer med stærke fællesskaber og investerede medlemmer er det endnu vigtigere at åbne op for dialog og diskussion.

4Udnyt indholdet

Med nutidens krav om at være til stede på tværs af platforme skal historier og indhold i passe flere kontekster, uden at det blot duplikeres. Indtænk fra starten, hvordan jeres indhold kan versioneres, så det passer ind i platformenes unikke universer.

5Lav noget, folk lader stå fremme

Medlemmer, der er stolte over deres fællesskaber, vil også gerne vise det frem. Det gøres bedst med flotte og iøjnefaldende magasiner. Indholdet er vigtigt, men det medlemmer viser frem og samler på skal også være lækkert at se på og røre ved.

Se vores arbejde
Hvad er du interesseret i?
Disse organisationer har vi hjulpet
Magistrenes A-kasse ville tættere på de studerende - deres fremtidige medlemmer. Gennem adfærdsdesign, strategisk indsigt, animation og stærk tone of voice styrkede vi relationen til deres unge medlemmer med et MAgisk medlemsunivers.
Dansk Metal er et traditionsrigt forbund, der alligevel tør tænke nyt i deres branding og kommunikation. Creative ZOO har leveret strategisk sparring om medlemskommunikation, især omkring medlemsbladet 'METAL'. Vi har bidraget med kreative input til magasinet for at inspirere deres team med nye idéer.
Vi hjalp Scleroseforeningen med at forny deres medlemsmagasin "Sammen". Gennem en brandingproces og udvikling af design og indholdskoncepter, styrkede vi deres identitet på tværs af kanaler.
Vi har hjulpet Økologisk Landsforening med at give nyt liv til deres magasin, Økologisk. Vi udviklede et nyt design og optimerede redaktionelle processer, men har også udviklet kampagner og indhold, der har promoveret initiativer som Økodag.
Vi har hjulpet Teknisk Landsforbund med en ny visuel identitet, magasindesign, website og mediestrategi for at skabe et brandunivers online og offline, der møder deres medlemmer i faglighed og følelser.
Muskelsvindfonden ønskede to nye websites på en fælles platform. Vi skabte en digital løsning med to unikke identiteter, som deler den samme tekniske back-end og gør livet lettere for medarbejderne på tværs.
Vi har hjulpet Danmarks Jægerforbund med udviklingen af det redaktionelle flow i deres magasinproduktion. Samtidigt har bidraget med kommunikations- og mediestrategisk rådgivning og med at genopfinde deres digitale univers gennem indsigt, UX-design og skarp processtyring.
Vi har hjælper løbende Dansk Camping Union med at producere deres årlige fordelsbog gennem automatiseret dataombrydning, der optimerer arbejdsgangen og reducerer fejl, sparer tid og forbedrer kvaliteten.
Creative ZOO har hjulpet Dansk El-Forbund med at skærpe deres visuelle identitet. Vi har opdateret logoet, skabt et nyt grafisk element og farveskala, der signalerer modernitet og karakter. Derudover har vi designet magasinet Elektrikeren med fokus på identifikation og stærke personfortællinger.
Tandlæger er detaljeorienterede og æstetiske, og det skulle designet af deres fagmagasin, Tandlægebladet, afspejle. Vi videreudviklede sammen med redaktionen magasinet med nye indholdsformater og designgreb for at sikre den rette stemning og følelse i bladet.
I vores arbejde med at revitalisere Kirkens Korshær som organisation og brand, har vi både arbejdet med fortælling, værdier og opdatering af den visuelle identitet. Desuden har vi udviklet på markedspositionen for organisationens ca. 230 genbrugsbutikker.
“Creative ZOO var skarpe og solide på alle trin i processen - uanset om det var en workshop, UX på en hjemmeside eller udviklingen af et enkelt, genkendeligt design, der samtidig er dynamisk og giver mulighed for leg.”
Susanne Bruun
Redaktør, Teknisk Landsforbund
“Allerede fra den første udgivelse er der et virkelig højt niveau i løsningen. Jeg er imponeret over, at vi fandt fælles fodslag så hurtigt, de forstår os og omvendt, jeg er meget tilfreds med samarbejdet.”
Lotte Krull
Redaktør og journalist, Dynamo, DTU
“Vi er gået fra forventelig kommunikation til et niveau med kant og universalitet i budskaber og look. Creative ZOO har hjulpet os med at fastholde vores ambitioner og givet et æstetisk og signifikant grafisk løft.”
Mogens Damgaard
Chef for Kommunikation, Fundraising og Partnerskaber, Scleroseforeningen
“Campingbogen er et krævende årligt projekt. Med Creative ZOO har vi digitaliseret processer og arbejdet smartere med opsætning, korrektur og produktion. Det forbedrede resultat er en ren win-win.”
Julie Parmo
Projektkoordinator, Dansk Camping Union
Relevant for dig

Marie Bysted
Strategic Advisor, Senior Partner
+45 52 10 05 05
mb|czoo.dk
Klar til en snak

Vil du vide mere om, hvordan man styrker medlemsrelationer? Kontakt Marie for en uformel snak om, hvordan vi kan hjælpe.
Kursus: Bliv en bedre workshop facilitator
Bliv en bedre workshop facilitator